Formació de portaveus, una assignatura pendent
Moltes empreses ja valoren la comunicació com una eina estratègica alineada als objectius empresarials, però la figura del portaveu encara és una assignatura pendent. Els directius reben tot tipus de formació i ningú pensa en formar-los com a portaveus, precisament de qui depèn la credibilitat i la reputació de l'organització. I, com la majoria de les habilitats, la de comunicar bé i de forma eficaç també s'ha d'aprendre i practicar.
Al món empresarial actual els directius han de ser conscients que la gestió de l'empresa no només depèn dels resultats sinó de la percepció que tenen els seus públics. Els portaveus són la cara i la veu de les empreses i han d'estar formats i preparats per treure el màxim profit de qualsevol intervenció en públic o davant els mitjans de comunicació.
L'objectiu de la formació d'habilitats comunicatives és millorar l’eficàcia en intervencions presencials a partir de l’anàlisi de les habilitats comunicatives de cada portaveu, detectant els punts forts per potenciar-los i els punts febles per oferir-los solucions pràctiques.
Després de conèixer i practicar les habilitats comunicatives, els nervis i la improvisació ja no són un enemic que origina greus i costoses conseqüències per a la reputació i la imatge de la institució o l'empresa, sinó que la compareixença davant del públic es converteix en una oportunitat per posicionar adequadament l'empresa i sortir-ne beneficiada.
Un bon portaveu ha de tenir un bon coneixement del negoci i de les seves audiències, implícits en el càrrec dels directius, però necessita d'un professional per adquirir les habilitats comunicatives que li atorgaran credibilitat, una imatge sòlida i transparent i l'ajudaran a crear la millor percepció.