El repte de comunicar sobre sostenibilitat
La sostenibilitat està sobre la taula del despatx i les empreses busquen la millor manera, i la més efectiva, per comunicar les seves accions davant d’uns consumidors cada cop més conscients i responsables amb el medi ambient. Fins al punt, com ho demostren diversos estudis, que davant de dos productes, de preu i qualitat similars, el client acaba escollint el de la marca més responsable segons els principis de sostenibilitat. La clau rau, però, en la credibilitat de la informació, i aquesta no sempre s’aconsegueix fàcilment.
L'estudi La comunicación de la sostenibilidad de las marcas conclou que els mitjans digitals i les xarxes socials són les vies principals que utilitzen els consumidors per informar-se sobre la sostenibilitat d’un producte o d’una empresa. De la mateixa manera, més de la meitat dels consumidors assegura que deixarien de ser clients d’una empresa si sap que aquesta té denúncies en matèria de sostenibilitat. En la banda contrària, la gran majoria de clients també creu que moltes marques exageren els seus valors i compromisos sostenibles, fet que els desmotiva a l’hora de consumir-la: la sostenibilitat no és una moda a què apuntar-se sense més, sinó un compromís ferm amb uns valors que afecten tota la societat. I les empreses no poden centrar-se únicament en els beneficis econòmics, sinó que han de tenir present l’impacte social i ambiental de les seves accions.
Per això, més enllà dels resultats econòmics i de l’evolució de l’empresa, avui en dia parlar de sostenibilitat és imprescindible per vendre i donar a conèixer la nostra empresa. S’ha convertit en un nou concepte clau que ha de formar part de l’estratègia empresarial i de la comunicació corporativa. Conceptes com la reducció de la petjada de carboni, la responsabilitat mediambiental, el canvi climàtic o l’ecologia s’han incorporat al llenguatge empresarial, però el més important és saber-ho comunicar correctament.
No podem oblidar que parlem de conceptes eteris, que necessiten ser ben explicats i, alhora, que puguin ser contrarestats amb dades creïbles, rigoroses i demostrables. El desenvolupament sostenible de les empreses és, per tant, una informació necessària a l’hora de comunicar, però que, d’altra banda, no pot ser excessiva, enganyosa ni tenir un marcat biaix comercial. Una comunicació que les empreses no poden obviar si volen continuar sent competitives, créixer i reforçar la imatge i la reputació de marca. El repte és trobar el punt comunicatiu adequat per fer arribar al consumidor el convenciment que les nostres accions en matèria de sostenibilitat formen part de l’estratègia de futur de la companyia i que els principis de responsabilitat social impregnen tots els àmbits de l’empresa.