Les claus per a una bona gestió del gabinet de premsa
Deia Don Quixot en una de les seves frases més cèlebres: “Que parlin de mi, encara que sigui malament”. Que parlin de nosaltres continua sent una màxima per a qualsevol empresa o institució. No obstant això, estarem d'acord en què no volem estar al centre de l'opinió pública a qualsevol preu. Fer una bona gestió del nostre gabinet de premsa pot ser un dels nostres majors aliats a l'hora d'estar presents en els mitjans de comunicació i, així, arribar al nostre públic objectiu i a la societat en general, d'una forma creïble i que aporti valor. Ara bé, una bona gestió del gabinet de premsa requereix esforç, planificació i molta constància. Aquestes són algunes claus perquè parlin de nosaltres i perquè, a més, parlin bé.
- Tenir una estratègia: Darrere de qualsevol acció de comunicació sempre ha d'haver-hi una estratègia i, en el cas del gabinet de premsa, no és diferent. Hem d'evitar les accions tàctiques i puntuals i plantejar-nos quins són els nostres objectius a llarg termini. Això implica calendaritzar totes les nostres accions, però també definir com ens comuniquem tenint en compte aspectes com el llenguatge que utilitzarem, el vocabulari i la figura del portaveu, entre d’altres.
- Som notícia? Qualsevol entitat pot ser notícia però no tot el que fem ho és. Abans d'emetre una informació resulta imprescindible avaluar si pot tenir interès per als mitjans i quins mitjans poden estar més interessats en això: els generalistes, els audiovisuals, els especialitzats, etc. En tot cas, si arribem a la conclusió que pot no resultar interessant per als periodistes, podem optar per comunicar-ho a través d’altres canals com les xarxes socials o a nivell intern. Aplicar criteri a l'hora de definir què comuniquem és essencial per a poder mantenir un bon gabinet a llarg termini i no convertir-nos en carn de spam per als mitjans.
- Posar-nos el barret de periodista: A l'hora de redactar qualsevol peça informativa per a distribuir entre els mitjans resulta essencial que el format respongui al periodístic i evitar un llenguatge que sigui massa corporatiu o publicitari. Quan elaborem qualsevol peça (sigui una nota de premsa, un article d'opinió o un dossier informatiu) haurem de recórrer a les fórmules pròpies del periodisme amb titulars explicatius i un llenguatge el més neutre possible. En el nostre article Tips per a crear una notícia trobareu més informació sobre com crear la notícia perfecta.
- Els contactes sí que importen: Com ja hem apuntat, tan important com saber quina informació donem és tenir clar a qui ens dirigim. Per això és necessari fer arribar a cada periodista el que vol rebre i el que més pot encaixar-li. Tenir una base de dades treballada i actualitzada, conèixer les necessitats de cada mitjà i cuidar la relació amb els periodistes és una de les claus, no només perquè ens publiquin, sinó perquè ens tinguin en compte a l'hora de tractar algun tema relacionat amb nosaltres.
- Mesurar els resultats: Si al principi dèiem que tenir una estratègia és fonamental per a qualsevol acció de comunicació que vulgui tenir recorregut, no menys important és mesurar els resultats de cadascuna de les nostres accions. En el cas del gabinet de premsa, hem d'avaluar quin impacte ha tingut la nostra tasca i analitzar quin tipus de peces o propostes han funcionat i quines no. Si no ens publiquen potser és perquè no estem fent bé alguns dels passos anteriors. Saber per què ha fallat una acció de comunicació, sens dubte, ens donarà moltes pistes per a encertar en la pròxima i, fins i tot, per replantejar-nos l'estratègia.
En definitiva, el gabinet de premsa pot ser una eina de gran utilitat per a les nostres entitats si el professionalitzem i forma part d'una estratègia de comunicació global i alineada amb els objectius de l'empresa.
No temis als mitjans de comunicació; aporta'ls valor!