M’he de posicionar ideològicament com a empresa?
Recomanacions per a elaborar comunicats i posicionaments de marca
Arran de la sentència del Tribunal Superior de Justícia espanyol condemnant líders polítics i socials independentistes catalans, moltes empreses i entitats s’han fet aquesta mateixa pregunta: m’he de posicionar o em mantinc al marge? I, en cas que decideixi pronunciar-me, com ha de ser el meu comunicat?
El posicionament ideològic és una tendència a l’alça a escala global per part de marques i empreses internacionals que han trobat en aquesta pronunciació una via per connectar amb els seus públics i per generar-hi un vincle emocional. L’anomenada ‘generació millenial’ ja no busca marques neutres i llunyanes, sinó empreses pròximes, que representin determinats valors, sovint relacionats amb qüestions ètiques.
No és casualitat que, cada vegada més, moltes organitzacions apostin per la sostenibilitat i per la responsabilitat mediambiental a l’hora de definir-se i vendre’s. Moltes marques ja han entès que els compradors cada vegada tenen més en compte si els productes que adquireixen són perjudicials per a l’entorn i valoren positivament les marques ‘verdes’.
Ara bé, evidentment posicionar-se des d’un punt de vista polític pot resultar més arriscat. Com sempre, l’essencial, si decidim posicionar-nos, és ser capaços de mantenir la coherència entre el que diem i el que fem. Una de les preguntes que ens hem de plantejar sí o sí abans d’emetre qualsevol posició és si el tema sobre el qual ens estem posicionant està alineat o no amb els nostres valors essencials o amb els nostres actius de marca. Només d’aquesta manera aconseguirem mantenir un relat coherent i sòlid.
Una altra pregunta que ens hem de fer -com en qualsevol altra acció de comunicació- és qui són els nostres públics i quines són les seves sensibilitats. En aquest punt, resulta essencial tenir ben definits els nostres diferents públics objectiu, externs però també interns. Allò que diem ha de representar també el nostre equip, perquè aquest s’hi senti identificat.
Si decidim emetre un comunicat, a través -per exemple- dels nostres canals digitals, una bona opció és elaborar un text breu, amb tres o quatre punts rellevants que facin referència al context sobre el qual ens volem posicionar, a través de valors o conceptes que puguin ser compartits per una comunitat àmplia: la llibertat, la igualtat o la responsabilitat, poden ser alguns d’aquests aspectes.
També és fonamental mantenir, en tot moment, un to respectuós i seriós i procurar ser inclusius també amb els públics que poden no estar d’acord amb allò que diem.
És arriscat posicionar-nos? Evidentment que sí. Però també pot ser una manera de reivindicar els nostres valors i, fins i tot, de fidelitzar alguns dels nostres públics.