Elaborar un dossier informatiu, per on començo?
La ment d’un periodista s’estructura d’una forma determinada. Observa la vida des d’una perspectiva diferent: resolent preguntes, contextualitzant les accions, valorant la credibilitat dels emissors dels missatges i aventurant les conseqüències de les decisions, entre altres particularitats.
Igual que en altres professions vocacionals, com en el camp mèdic, no es treballa de periodista sinó que s’és periodista. Un periodista no es dedica al periodisme, se sent periodista, i és aquesta visió particular la que aplica a tots els aspectes de la seva vida.
Per captar la seva atenció, doncs, cal entendre’l, estructurar la informació en base al seu enfocament i donar resposta, de forma prioritària, als seus interessos principals. Aquí es on resideix la importància dels dossiers informatius.
Un dossier informatiu és un document que recull les principals variables informatives d’un fet o iniciativa que poden despertar l’interès dels periodistes. Cal que respongui a les preguntes bàsiques de què, com i per què però també és aconsellable que contingui informació de contextualització i de les conseqüències més immediates del fet en qüestió.
És important que el dossier informatiu, igual que una nota informativa, proporcioni un argument “objectiu” per a cada afirmació. Si s’explica, per exemple, que es tracta d’un producte pioner en el mercat cal detallar les característiques que li atorguen aquest caràcter específic. Queden lluny, doncs, les afirmacions vagues, imprecises o suggeridores, més pròpies del llenguatge publicitari.
La seva organització informativa cal que sigui clara i funcional, més que excessivament carregada. L’important pel periodista és el contingut i no tant el continent. Un disseny cuidat serà d’agrair en la mesura que faciliti la comprensió de la informació i la relació que cada detall té amb el precedent i el posterior.
Al final del dossier és aconsellable que es detalli un contacte per a més informació per si el periodista vol aprofundir en algun aspecte concret o contactar amb un portaveu de la iniciativa o empresa en qüestió.
Hem de tenir clar que no tots els temes són susceptibles de ser “venuts” a través d’un dossier informatiu. Aquesta eina comunicativa sol funcionar quan hi ha molt material per explicar com en el cas de tractar-se del resultat d’un llarg procés o d’una iniciativa complexa o amb múltiples variables.
Aconseguir l’enfocament periodístic del nostre dossier és la principal dificultat per elaborar-lo amb èxit. Per vèncer-la, tenim dues opcions: o ens posem les ulleres periodístiques o posem un periodista en la nostra vida. A mi m’agraden les dues opcions perquè crec que ambdues aporten avantatges considerables.