Yes, we Instagram
Seguint la tendència del #10yearchallenge, si mirem el 2008, en plena campanya electoral dels Estats Units, va sorgir un eslògan que marcaria a tota una generació: "Yes we can", de Barack Obama. Era l’època en què Facebook naixia i es proclamava la creació de les xarxes socials.
Avui, onze anys més tard, ens trobem enmig de la consolidació d’Instagram, la xarxa social amb una comunitat creixent més activa i on sembla que les noves generacions hi tenen molt a dir.
Propietat de Facebook, la xarxa social amb més big data fins al moment, Instagram és un negoci de milions d'euros on es focalitzen moltes de les estratègies de comunicació a les xarxes socials de les marques. Per altra banda, qui ha sabut crear una comunitat gran i qualitativa es pot permetre viure de les seves accions al seu perfil, creant així un nou ofici: instagramer.
Mentre molta gent critica els influencers -dient que viuen del “cuento”-, existeix una generació, a vegades poc compresa, que treballa perquè aquest nou canal sigui una nova forma de vida. Totes les professions i passions hi tenen cabuda, trencant el cliché que cal que sigui visual: des d'il·lustradors o fotògrafs, que podrien ser professions visuals que encaixen amb l'estètica de la xarxa, fins a perfils amb contingut de memes, esport, mindfulness...
Crear una comunitat i interactuar entre els usuaris forma part de l’èxit, així com una bona creació de continguts i ser fidel a la pròpia personalitat i als valors que et defineixin. Amb aquest còctel d’ingredients i afegint que sàpigues fer que l’algoritme d’Instagram et vagi a favor, tens molt a guanyar, tot i que no es tracta d’una professió fàcil.
La professionalitat d’aquests instagramers pot definir també el seu èxit per poder fer-ne un estil de vida. Cada vegada més, les estratègies de marca que decideixen per apostar a treballar amb perfils a Instagram s’adonen que els criteris utilitzats fins ara, com el nombre de seguidors, no són més que una poma enverinada.
Per aquest motiu, triar un perfil o un altre ha de ser pel tipus de públic objectiu que tingui l’acció comunicativa, i sobretot, la visibilitat adequada. El que vindria a ser aquest concepte que costa de pronunciar: engagement!
Des d’UNDATIA comunicació treballem aquest tipus d’estratègia centrada en aquesta xarxa social: generació de base de dades específica per cada marca, generació de contingut, creació de comunitats i, fins i tot, col·laboracions amb instagramers. És per això que diem que, "Yes, we Instagram", perquè ara és el moment i nosaltres formem part del moviment.