La millor resposta
Fa aproximadament un any, l`àrea de Producció de Continguts d’Undatia Comunicació ens vam presentar a un concurs públic per a la definició i conceptualització de les noves càpsules del 012, el servei d’atenció a la ciutadania de la Generalitat de Catalunya.
El repte era gran. D’una banda, perquè el format anterior -amb Helena Garcia Melero com a presentadora- estava ja molt consolidat després de tant de temps en antena i, de l’altra, perquè -com no podia ser d’una altra manera- al concurs s’hi van presentar algunes de les productores més importats de casa nostra.
Si seguiu una mica l’actualitat d’Undatia Comunicació, ja sabreu que aquesta història va tenir un final feliç per nosaltres, ja que la proposta creativa que vam elaborar va aconseguir imposar-se en el concurs. Així, des del passat mes de novembre, la família 012 (encarnada per Cristina Brondo, Josep Julien i Nicole Campdepadrós) es cola a diari a totes les sales d’estar de Catalunya per donar informació de servei i resoldre dubtes relacionats amb l’administració pública. Si no ho sabíeu, m’haureu de perdonar per l’spoiler!
Avui, el que pretenc amb aquest article és explicar-vos quines van ser les línies sobre les quals es va basar la nostra proposta creativa i també com vam arribar al nou eslògan.
Canvi de paradigma
El canvi d'una figura popular com la de l'Helena García Melero per la d'una família fictícia i anònima va respondre a tot un seguit de motivacions que podem resumir en 4 aspectes:
- Que el pes de la narració recaigui sobre un nucli familiar situa l'espectador molt a prop de les vivències dels nostres protagonistes. L'empatia és un valor clau per a la connexió de totes dues cases (la de l'espectador i la de la nostra família de ficció) i, per fomentar-la, cal situar l'acció en situacions quotidianes, pròximes i que siguin un reflex del dia a dia de qualsevol llar catalana.
- La calidesa i el servei de proximitat que vol donar el 012 cal que es vegi reflectit en pantalla. I és que el 012 no és només un servei per solucionar dubtes. Sobretot, son persones que ajuden altres persones. I quina millor manera de reflectir-ho que a través d'un nucli familiar. fugint dels platós, dels artificis i dels personatges mediàtics?
- La idea de continuïtat també va jugar un paper important a l'hora de decidir situar una família de ficció a l'epicentre de la proposta. Cada personatge respon a un perfil amb el qual molts espectadors es poden sentir identificats, per qüestió d'edat, per projecte de vida... Aquest fet, unit amb la sensació de continuïtat -sempre veiem la mateixa família- crea una expectativa per saber en quina situació se les veurà la família del 012 en la càpsula següent.
- Per últim, el to també és molt important a l'hora de fidelitzar l'audiència i convertir els personatges en memorables. N’estic convençut que el somriure és la cadena de transmissió ideal per fer arribar a les llars una informació rellevant, d'ajuda en el dia a dia i de servei públic. Això sí, sense oblidar en cap moment la vocació informativa del microespai.
L’eslògan: “012, la millor resposta”
En temps de xarxes socials, saturació informativa i fake news, vam pensar que era clau posar en valor aquelles fonts d’informació segures que proveeixen la societat de dades contrastades, útils i destinades a millorar la nostra qualitat de vida.
Avui, només cal submergir.se en una xarxa social o a l’oracle de Google i preguntar alguna cosa. En pocs segons, rebrem una gran quantitat de respostes. Però és molt important no confondre la quantitat amb la qualitat, ni tampoc caure en el parany d’escollir aquella la resposta que més ens convé. Especialment, quan els dubtes que volem resoldre incumbeixen aquells que més ens estimem. En aquests casos, no volem una resposta sinó la millor.
Per això, la nostra proposta final d’eslògan va ser “012, la millor resposta”, fàcil de recordar i que posa l’accent en valorar i reconèixer la fiabilitat del servei d'atenció ciutadana. Un lema que, implícitament, expressa que el 012 ofereix un servei de qualitat que assessora i dóna la millor solució als dubtes dels ciutadans.
Espero haver satisfer la vostra curiositat sobre la forma amb la qual vam enfrontar-nos al repte d’agafar el relleu dels microespais del servei d’atenció de la Generalitat de Catalunya. Si en voleu saber més o us ha quedat algun dubte, poseu-vos en contacte amb nosaltres... o truqueu al 012!