Els efectes de la intel·ligència artificial en la comunicació
En les darreres setmanes ha sigut notícia el ChatGPT, una tecnologia disruptiva cridada a marcar un abans i un després, que arriba per revolucionar gran part dels processos comunicatius amb els seus pros i contres. En una definició ràpida i senzilla, es tracta d’un sistema que a través de la intel·ligència artificial és capaç de respondre preguntes de qualsevol temàtica i generar textos de manera similar a com ho podria fer també un humà. Sembla simple, oi?
Si bé els xatbots existeixen des de fa molts anys, estem davant una evolució important per la seva precisió a l’hora de respondre preguntes. Els seus algoritmes d’aprenentatge automàtic li permeten comprendre el llenguatge natural i generar respostes coherents i rellevants, anant més enllà dels assistents virtuals més coneguts fins ara com Siri d’Apple, Alexa d’Amazon, Cortana de Microsoft o Google Assistant: a mesura que rep més preguntes, el ChatGPT s’entrena més i així ofereix respostes cada vegada millors.
Això sí, encara li queda camí per recórrer: en una ocasió li van demanar a una IA que recreés “un salmó baixant pel riu”. Amb les dades de què disposava va recrear la imatge, però en comptes del peix sencer hi sortien diversos talls de salmó navegant per les aigües, com si algú hagués llençat el menjar. Com una imatge val més que mil paraules, i aquesta és digna de veure, la trobareu al final de l’article.
I com pot afectar el ChatGPT a la comunicació? Una ràpida resposta, com acostuma a succeir amb qualsevol avenç tecnològic en robòtica o intel·ligència artificial, és pensar que reemplaçarà la feina de les persones. De fet, si es fa una cerca, trobarem vídeos de com el ChatGPT pot generar un any de contingut per a xarxes socials sense gaire esforç i en un termini breu de temps. Però, si tots féssim el mateix, al final les xarxes s’omplirien de repeticions i frases de moda. És a dir, es perdria la creativitat, la innovació i l’empatia. És a dir, el factor humà.
On pot ajudar i aportar importants beneficis, augmentant l’eficiència i la productivitat, és com a eina de suport per tasques més mecàniques, automatitzant processos repetitius. Per exemple, redactar un informe, la resposta a un concepte general, generar una llista completa de possibles preguntes per a una entrevista o, seguint el cas anterior, servir de base per la generació de contingut per a xarxes socials. Tot i això, després d’aquest procés serà fonamental que una persona revisi, verifiqui i adapti aquest contingut per donar un toc humà i respectar el to de la marca i del client.
Per tant, estem davant d’un dels avenços tecnològics més grans en intel·ligència artificial dels darrers anys, però no ha d’esdevenir en cap perill per a la comunicació. De fet, hauríem de deixar enrere el concepte de lluita contra la màquina per centrar-nos en la lluita amb la màquina: treballar junts per trobar maneres d’utilitzar la tecnologia que ens beneficiï a tots. Per exemple, en la redacció d’un post al blog com l’actual. De fet, aquest podria ser un exemple de col·laboració, fent servir el ChatGPT en la redacció d’un esborrany per després donar-li el toc personal, que és el que acaba donant el veritable valor afegit a la comunicació.