Patrocinar o no patrocinar, aquesta és la qüestió
Segur que ja ho heu notat… un dels efectes directes d’augmentar la visibilitat de la vostra marca és la recepció massiva de propostes de patrocini, la majoria vinculades a causes justes i necessàries. Però, siguem realistes, encara que seria ideal poder col·laborar amb totes les entitats que necessiten finançament privat, ni sou una ONG, ni disposeu de pressupostos il·limitats.
El patrocini, a diferència del mecenatge, és una activitat de finançament en la qual es dóna per fet l’existència d’una contraprestació, gairebé sempre publicitària per al patrocinador; és a dir, que és una alternativa a la publicitat clàssica i per aquest nou motiu hem de fixar un pressupost anual per a la inversió, planificar les col·laboracions i avaluar els resultats.
Una vegada que sapigueu de quants diners disposeu per a patrocinar, és imprescindible saber identificar les oportunitats adequades per a la vostra empresa, ja que en aquest pas radica la diferència entre perdre’l o invertir-lo en posicionament, imatge o reputació. I per això, abans de dir sí a una proposta de patrocini, recomanem que us formuleu les següents preguntes. Si les respostes són convincents, avanci; segur que és una bona acció.
1. S’alinea amb els valors de la vostra empresa?
Si teniu definida una estratègia d’RSE, aquesta pregunta es respondrà fàcilment. En qualsevol cas, la cultura corporativa de l’empresa, la seva filosofia i els valors que voleu transmetre amb la vostra marca han de conviure amb els del projecte, esdeveniment o entitat a la qual us vinculeu.
2. Aquest patrocini és d’interès per al vostre públic objectiu?
A l’hora d’avaluar la proposta, heu de tenir en compte a tots els vostres stakeholders i la repercussió social de l’esdeveniment en el públic de la vostra marca (edat, gènere, àmbit geogràfic, …). Si el patrocini encaixa de forma natural en la vostra estratègia de comunicació, veureu com els resultats aporten beneficis al pla de desenvolupament global de l’empresa.
3. Què ens ofereixen a canvi?
El projecte o esdeveniment a patrocinar ha de comptar amb un bon pla estratègic de comunicació, clar, mesurable i quantificable que ha d’estar detallat en la proposta. El patrocini serà molt més rendible com més oportunitats de participació us ofereixi; més enllà de la presència del vostre logo en els materials promocionals, és interessant valorar la possibilitat de publicitar la vostra marca a través de campanyes prèvies o posteriors.
4. Hi haurà més patrocinadors?
Un dels beneficis del patrocini és que la vostra marca pot vincular-se a causes o iniciatives amb alt valor social que reforcin la vostra reputació i notorietat i us permetin arribar a mercats que no figuren entre els vostres clients habituals. Per aquest motiu, per a protegir i assegurar les oportunitats de generar negoci, és important conèixer la presència d’altres patrocinadors: assegurar-vos que no siguin marques competidores i que no hi hagi tants patrocinadors que la vostra presència acabi sent anecdòtica.
5. És una proposta viable?
No us deixeu impressionar pels materials escrits o les idees apassionades dels experts en fundraising… contrasteu la informació i assegureu-vos que les propostes són viables tècnicament. A banda de demanar referències a patrocinadors d’edicions anteriors, reviseu memòries, resultats econòmics, impactes en premsa i cercioreu-vos de què disposen de tots els mitjans materials, administratius (permisos) i personals per a executar l’esdeveniment.
6. Es tracta d’una bona inversió?
No us deixeu portar per l’emoció i apliqueu la raó en els números. Verifiqueu que l’aportació econòmica garanteix els resultats. I no oblideu comptabilitzar la inversió que haureu de fer la coordinació del patrocini en temps, en recursos humans i materials. Això sempre se’ns oblida…