Aprendre a detectar oportunitats
Una bona gestió del gabinet de premsa només és possible amb estratègia, amb bon criteri per definir què és notícia i com la comuniquem, amb una bona relació amb els periodistes. Per aparèixer als mitjans de comunicació cal que ens posem sempre el barret de periodista i que anem més enllà de les estrictes accions noticiables que duu a terme una organització: hem de ser creatius i detectar oportunitats per ser-hi presents.
En primer lloc, l’actualitat, una de les nostres grans eines de treball. Cal estar al dia de les notícies més rellevants i de les qüestions que centren, en cada moment, l’interès dels periodistes. Si detectem una qüestió que afecta el nostre sector, hi podem participar? Tenim un posicionament sobre aquest fet? Podem oferir el nostre punt de vista des de la nostra expertesa? És una oportunitat. Organitzacions i professionals del sector salut poden aportar el seu anàlisi sobre la vacunació de la Covid-19, les de l’àmbit turístic sobre les noves tendències de viatges o les de l’àmbit del transport poden donar la seva perspectiva sobre noves mesures que s’implementen en aquest sector, per posar només alguns exemples.
Un altre element que cal contemplar són les dates assenyalades. Les efemèrides són una bona ocasió per dur a terme diferents accions, però no ens desviem del que és realment important: que sigui d’interès per als mitjans. Parlo de treure partit a dates assenyalades com el Dia Mundial contra el Càncer, el del Turisme o el de la Gastronomia Sostenible. No només cal detectar quines dates són d’interès en el meu sector i per la meva empresa, sinó també pensar si ho seran per a mitjans generalistes o especialitzats, tot dependrà de l’àmbit que tractem. En cap cas parlo d’aprofitar com a context qualsevol efemèride: cal que com a empresa hi estiguem alineats i relacionats i la causa tingui tot el nostre compromís real.
Com mencionava a l’inici, és necessari tenir criteri a l’hora de triar entre allò que és notícia i allò que no ho és. Cal conèixer també els mitjans i els continguts més mediàtics segons l’època de l’any. La primavera i l’estiu, per exemple, són moment per a les recomanacions de viatges o propostes d’oci, mentre que l’hivern convida a centrar-se en propostes i recomanacions per a les celebracions o els àpats nadalencs.
Tenir presents aquests tres aspectes pot ser d’utilitat per aparèixer als mitjans i per aportar la nostra expertesa sobre qüestions d’interès i d’actualitat. Es tracta, en definitiva, de tenir les antenes posades i tenir visió per generar i detectar oportunitats. T’hi ajudem?