Branding en temps de Covid
Comunicats oficials, rodes informatives, notícies als mitjans, anàlisis dels experts en streaming, i xarxes socials que bullen amb opinions de tots colors. En un moment en què tothom parla, què ha de dir la meva marca? És més; cal que la meva marca hi digui alguna cosa?
En el transcurs de la pandèmia de la Covid-19, i enmig del soroll mediàtic, les empreses han hagut de decidir si volien mantenir-se al marge o si, al contrari, volien fer sentir la seva veu. Sigui com sigui, abans de llançar una campanya de branding enmig de la crisi, cal que posem sobre la taula les qüestions que hem de tenir en compte per garantir que allò que direm ens aporta valor com a marca.
Mantenir la coherència amb el context
La nostra marca no pot actuar com un ens aïllat i que es manté completament al marge de la realitat que l’envolta. Per això, si decidim fer qualsevol campanya de branding, l’hem d’adequar al context que estem vivint, tenint en compte el paper que hi juguem. Com ha afectat la pandèmia al nostre sector? Què pot fer la nostra marca per cooperar en una situació com aquesta? La posició de la nostra marca determinarà, necessàriament, el nostre missatge. Per posar un exemple clar: una marca de begudes haurà de tenir en compte les circumstàncies del món de la restauració, mentre que una empresa editorial haurà de parlar des de l’òptica del sector cultural. Es tracta de tenir clara la nostra posició i de parlar des de la nostra àrea de coneixement.
Com estan vivint la pandèmia els nostres públics?
És tan important planificar el nostre missatge com pensar, abans que res, en els públics als quals ens dirigim. I, en aquesta equació, cal tenir molt en compte no només els clients o consumidors finals dels nostres productes i serveis, sinó també els professionals que treballen als nostres equips. Conèixer com estan vivint la pandèmia els públics interns i externs ens permetrà elaborar un missatge que realment s’ajusti als seus interessos concrets i d’acord amb les seves sensibilitats.
Quins valors dius que et defineixen?
S’acostuma a dir que, en els mals moments, es quan realment comptes amb els bons amics. Doncs bé, en un context de crisi les empreses tenen l’oportunitat de provar que els valors que els defineixen -i que asseguren tenir- es corresponen, realment, amb la seva essència. Aquelles marques que presumeixen de ser solidàries, empàtiques i responsables, ara ho han de demostrar. Una crisi com aquesta, de fet, esdevé una oportunitat per reforçar el vincle amb els nostres grups d’interès i per consolidar la confiança que generem en el nostre entorn.
Agilitat i capacitat d’adaptació contra la incertesa
Els experts coincideixen a apuntar la gestió de la incertesa com la clau que determinarà la supervivència i la competitivitat de les empreses. La Covid-19 ens ha obligat a afrontar un dia a dia ple de dubtes, en un context que canvia constantment. De la mateixa manera que l’activitat de les organitzacions s’ha hagut d’anar ajustant a aquests canvis, també la nostra comunicació ha de ser capaç d’adaptar-se i de ser àgil a l’hora de modificar els missatges segons el context i les circumstàncies. Sempre mantenint, és clar, la coherència i l’essència que ens defineix.
Que els arbres no ens tapin el bosc
Gestionar el dia a dia i el curt termini no significa, en cap cas, deixar de banda els nostres objectius de futur. Hem de donar respostes a les necessitats d’avui, sí, però sense sacrificar el demà de les nostres marques. No es tracta de posar en marxa una campanya de comunicació aïllada i que no es correspongui amb la nostra estratègia habitual, sinó de ser capaços de mostrar la nostra essència i de posar en valor allò que aportem com a marca a la societat.
I la teva marca, què aporta?