Cinc claus per a aparèixer més i millor en els mitjans
La idea que els periodistes són l'enemic, algú a qui hem d'evitar, va quedant en l'oblit en la majoria de les organitzacions empresarials. El diàleg amb els periodistes comença a entendre's com un altaveu per a arribar al públic, una eina d'aliança amb els clients i una possibilitat per a donar-se a conèixer. Tot i això, hem de prestar molta atenció per a mantenir la relació. La majoria de les claus es resumeixen en cinc punts, relacionats amb la sinceritat i l'ús del temps.
1. No es tracta només d'escriure bé
Treballar amb els mitjans no és només escriure o redactar bé. Els periodistes reben centenars d'informacions cada dia. Molts d'ells veuen molt malament rebre correus electrònics que incloguin errors en el seu nom o cognoms. Demostra falta de respecte i de cura envers el treball. Per això, és molt necessari mantenir una bona relació amb els periodistes als quals els enviem les notes informatives, conèixer-los bé i saber quin tipus de temes desperten el seu interès. Aquesta és una bona clau perquè ens vegin com una font d'informació creïble, valuosa i no com algú que intenta col·locar contingut de la seva empresa en el seu mitjà. Un cafè cara a cara, a temps, obre més pàgines de diaris que centenars de correus electrònics impersonals.
2. Pensar com el periodista
La majoria d'empreses contracten gabinets de comunicació per a aconseguir que les seves informacions apareguin en els mitjans. I res més. Si aquests gabinets no pensen com els periodistes, les informacions no aconseguiran despertar interès. Les notes informatives o els comunicats han de ser una font d'informació útil i els han d'estalviar part del treball als professionals. Això sempre ho hem de tenir present quan ens posem davant de l'ordinador a escriure. Escriure clar, concret i sense ambigüitats.
3. Respectar els horaris
Els horaris dels periodistes són variats, segons el mitjà on treballin. Però tots ells tenen alguna cosa en comú: el seu temps és sagrat. Davant aquesta evidència, és molt important el contacte directe per a conèixer les seves rutines de treball -i fins i tot les seves manies personals- abans d'enviar una informació rellevant. Fer arribar una nota informativa fora de temps, durant els seus dies de descans, o no adaptar-se a les necessitats del mitjà (com intentar evitar entrar en directe en una emissió radiofònica, per exemple) o fins i tot no avisar de les condicions pactades amb la resta de mitjans, pot provocar una fractura de la confiança que costarà reparar.
4. No enviar informació irrellevant
Encara que sembli una obvietat, continua existint qui pretén "colar" les seves històries als professionals dels mitjans de comunicació, encara que aquestes no tinguin cap interès per als lectors. Fer perdre el temps amb informacions intranscendents, se situa gairebé al mateix nivell que tractar d'enganyar amb una mentida; és una de les maneres de trencar la confiança d'un periodista. Donar informació falsa, intentar comprar als periodistes, fomentar la rivalitat entre els mitjans -donar prioritat als uns sobre els altres o donar exclusives sempre al mateix- són opcions absolutament descartables. Però també hauríem de tenir clar que no tota informació és rellevant per a tots. Saber triar el nínxol o el periodista al qual se li subministra la informació, és important per a aconseguir bons resultats. La sinceritat i la transparència són claus a l'hora de consolidar la relació amb els mitjans.
5. Estar al dia de l'agenda comunicativa
L'actualitat marca el dia a dia dels periodistes. Moltes de les informacions rellevants per a les empreses passen desapercebudes entre milers de correus electrònics, perquè els consultors de comunicació poden desconèixer les grans notícies del moment que resulten prioritàries per als mitjans. Donar a conèixer un acord comercial, un nou producte o el balanç anual de resultats d'una empresa pot quedar absolutament descartat per al periodista, perquè la informació se li ha remès coincidint amb un esdeveniment extraordinari. L'empresa havia d'haver-ho previst per endavant. L'elecció d'un nou alcalde, l'enfrontament entre dos rivals esportius o la inauguració d'una infraestructura bàsica, pot obligar a ajornar la publicació de la nota informativa d'una empresa. Sempre és millor retardar l'enviament d'una informació que intentar competir amb un fet rellevant per als mitjans.
Reservar temps per a conèixer als periodistes i als mitjans, mostrar confiança i sinceritat cap a ells, respectar el seu treball i les seves rutines i estar informat del que passa en el món, requereix dedicació. Però és la millor inversió per a garantir un treball de comunicació eficaç.