Com comunicar davant d’una pantalla
Els esdeveniments virtuals s’han imposat com a nou format comunicatiu i ens han obligat a adaptar la comunicació i la posada en escena de les intervencions públiques. Si per fer una intervenció presencial ja s’havien de fer servir eines i tècniques imprescindibles per convèncer, ara, amb una pantalla al davant, l’escenari és més complex.
La preparació de la intervenció ja ha de ser diferent. No es tracta, simplement, d’un canvi de canal, sinó que hi ha una sèrie de condicionants que s’han de tenir en compte i que es tradueixen en noves exigències per als portaveus.
Amb una llarga trajectòria en formació de portaveus, a Undatia Comunicació ara ens hem abocat a preparar també portaveus per als entorns virtuals, per cobrir aquesta nova necessitat. Des del contingut fins a la posada en escena.
Molts dels principis bàsics de la formació en habilitats comunicatives i de portaveus ens serveixen per comunicar a reunions o esdeveniments virtuals. Aspectes com l’estructura del contingut o l’adaptació del missatge a l’audiència, funcionen igual; però el canal determina molt. Els codis de la comunicació online són diferents als de la comunicació presencial. A més, s’hi pot afegir el neguit de no dominar l’aspecte tecnològic.
El principal repte a superar en una intervenció virtual és la vinculació directa amb el públic, molt més fàcil quan tenim a l’audiència al davant. La comunicació no verbal -que té una influència de més del 90% en la percepció que genera el missatge-, és la més perjudicada quan comuniquem davant d’una pantalla.
En el canal virtual, els elements visuals són cabdals. Per tant, els aspectes que més hem de cuidar són l’enquadrament, la il·luminació, el fons i la imatge personal. Quantes vegades hem vist més sostre que portaveu o un fons atapeït que desvia l’atenció?
Per tant, hem de tenir en compte:
Quin serà l’escenari. On faràs la videoconferència? Quina il·luminació té?
Definir l’enquadrament. Parar atenció perquè el fons sigui el més neutre possible.
Gravació. Si la intervenció és enregistrada, millor que sigui en format horitzontal. El pla mig és ideal, ja que permet visionar la gesticular. La postura ha de ser ferma i segura, amb una tendència cap endavant per mostrar proactivitat en la comunicació.
Entorn amb silenci. Per evitar distraccions, és millor que a l’espai estigui en silenci.
Vestuari. Millors els colors llisos i neutres, per no desviar l’atenció.
Somriure. Sempre, amb el millor dels somriures. Per denotar tranquil·litat, ganes de comunicar i establir un vincle positiu amb l’audiència.
Contingut. S’ha d’adaptar a l’entorn online, per aconseguir trencar la barrera que suposa la pantalla. Per vincular millor el públic virtual, hem de fer un esforç per crear un relat molt potent, que emocioni i tingui la força necessària per generar un engagement pel contingut en sí mateix.
He intentat explicar-vos alguns dels elements que posem en pràctica a les sessions de formació en habilitats comunicatives d’Undatia Comunicació, perquè els portaveus també sàpiguen comunicar –i convèncer- davant d’una pantalla.