Com la crisi de la COVID-19 ha potenciat la comunicació interna
L’arribada de la COVID-19 ha tingut un gran impacte en l’activitat de les empreses a tot el món i, per tant, també dels seus equips. Les companyies s’han vist obligades o bé a cessar la seva activitat, com és el cas de les del sector turístic, o bé a traslladar les oficines al domicili de cada un dels seus empleats, implementant el teletreball de forma ràpida i sense possibilitat de previsió i organització prèvia.
Tot i que aquest fos un canvi imprevist, el teletreball ha estat un element fonamental per fer possible continuar amb l’activitat empresarial i té sens dubte molts beneficis, però també alguns inconvenients. I, en un moment en què estem separats dels nostres equips i de les persones que integren la companyia, la comunicació interna esdevé fonamental. És clau per al bon funcionament de l’empresa, així com també per a la creació d’un bon ambient de treball.
Cal una comunicació fluida i constant amb tots els membres de l’equip, amb la transparència i la claredat com a pilars bàsics, fomentant la comunicació horitzontal, entre companys i equips, i permetent que la comunicació també sigui bidireccional, entre perfils de més rang i júniors. D’aquesta manera, contribuïm, per exemple, a combatre l’aïllament que els empleats poden sentir en treballar des de casa i no mantenir contacte amb els seus companys i que pot desembocar en una desvinculació de l’empresa en un moment en què és més imprescindible que mai sentir-se part d’un equip, d’una comunitat.
Les eines que utilitzem per comunicar-nos són també un altre aspecte a tenir en compte. En els últims mesos segur que n’heu descobert moltes –Slack, Skype, Jitsi, Zoom o Teams-, però, segurament, la immediatesa de l’inici del confinament no va permetre organitzar-les. A més, aquestes eines per organitzar reunions se sumen a altres canals de comunicació interna com newsletters, revistes internes, l’eina Yammer... Davant l’augment de recursos és molt necessari posar-hi ordre, definint quins canals de comunicació s’utilitzen entre equips, per a quines finalitats, amb quina periodicitat, i, així, evitar trucades no programades, missatges de Whatsapp innecessaris, correus, xats... si hi ha organització, serem més eficaços.
En definitiva, el teletreball ha portat canvis en la forma de treballar i de reunir-nos que, segurament, han arribat per quedar-se. És per això que cal aprofitar l’impuls que ha donat la COVID-19 a la comunicació interna per analitza-la, definir les millores que podem fer-hi i implementar accions per treballar en el bon funcionament i el bon ambient de treball a la nostra empresa. Hem de tenir, però, una visió estratègica i global i no només la voluntat de fer front a un context puntual. Si la comunicació interna ja era essencial en el passat, encara ho és més en el present i ho serà també en el futur, no en tingueu cap dubte.