Com comunicar un canvi de marca?
Tots hem sentit allò de “renovar-se o morir”. I és que és una afirmació categòrica que serveix en molts àmbits, i les marques no en són una excepció.
En un món on l’aparença és cada vegada més important, les marques han de ser capaces de representar uns valors, transmetre uns ideals i connectar amb el seu públic.
Però això no es pot aconseguir només amb un canvi estilístic. Sens dubte, fer rentat de cara al disseny de la nostra marca ens pot servir per modernitzar-nos, per adaptar-nos als nous temps i, fins i tot, per a incorporar un nou llenguatge. Ara bé, com qualsevol acció que portem a terme, la comunicació es converteix en una aliada imprescindible; si no expliquem aquest canvi de marca a tots els nostres públics, a més de perdre impacte, podem generar confusió i, fins i tot, una desconnexió amb els nostres grups d’interès.
Dir-ho és molt fàcil, però com ho hem de fer per comunicar aquests canvis? Aquí us deixem un parell d’idees:
- Implicar els nostres: Aquest paràmetre és vàlid per qualsevol acció de comunicació però, en aquest cas, es converteix en un aspecte imprescindible. L’equip de professionals ha de ser el primer a conèixer el canvi de marca i, en la mesura del possible, ha de participar activament d’aquesta renovació. Resulta fonamental que la plantilla se senti identificada amb la nova marca, que la comparteixi i també que sigui capaç d’explicar-la i representar-la. No podem oblidar que, al cap i a la fi, els integrants de l’equip són els nostres ambaixadors de marca i, per tant, han de sentir-la com a pròpia.
- Elaborar un relat sòlid: El canvi d’imatge no es pot basar només en un canvi de logotip ni es pot sustentar en raons purament estètiques. És per això que hem de generar un relat consistent i coherent que sostingui aquesta nova imatge i que lligui la marca als nostres valors i a la nostra aposta estratègica com a empresa. D'aquesta manera, la marca guanyarà consistència i ens resultarà més senzill connectar amb els nostres públics. Una bona opció per explicar aquest nou relat és crear un vídeo explicatiu o un site específic que arribi als diferents públics.
- Adaptar les comunicacions al nou relat: Tot canvi de marca implica també una renovació dels nostres materials de comunicació. Presentacions, firmes, documents, signatures de correu de la plantilla, etc. Una vegada hem decidit renovar la nostra marca, no ens podem quedar a mig camí; hem d’arribar fins al final, i això implica no només fer un simple canvi de logotip sinó també adaptar-nos al nou relat, integrant el discurs i el nou llenguatge en tots els nostres suports.
- Les xarxes socials: les nostres aliades. L’entorn digital i, especialment els nostres perfils de xarxes socials, ens poden ser de gran utilitat a l’hora de mostrar i d’explicar el canvi de marca. Generar expectativa, crear un relat i una imatge atractiva i coherent en aquests canals, pot ser una manera efectiva i ràpida de comunicar-ho als nostres públics i clients. A més, és també un espai on podem rebre feedback de la nostra comunitat, conèixer les seves percepcions i interactuar amb ella.
- Allò que no canvia. Fer un canvi de marca no significa trencar amb el passat ni renunciar-hi. De fet, segurament, allò que volem és mantenir la reputació i l’experiència adquirida. A més d’explicar la nova marca, també hem de posar en valor allò que no ha canviat, allò que mantenim i que continua formant part de la nostra essència com a organització. Es tracta d’aprofitar els aspectes positius que ja tenim assolits i integrar-los en els nous actius.
En definitiva, la comunicació i la planificació prèvies són indispensables perquè el canvi de marca ens ajudi a assolir els nostres objectius i sigui realment efectiu.