Com minimitzar la ceguera relacional

Ampai Gimferrer
18 desembre de 2017

- Explica’m, ¿com és el teu cap?

- És un dèspota. Sempre imposa tot el que hem de fer, és irrespectuós amb nosaltres, no ens escolta, no es pot parlar amb ell; a més a més, sempre ens menciona tot allò que fem malament. No ens valora gens.

- Bé. Pensa en algú amb qui tinguis una bona relació, del teu equip de feina o d’un altre departament. Digues-me, com és aquesta persona?

- Doncs... és una persona amb qui es pot parlar de tot. És simpàtica, bona companya, sempre que pot t’ajuda i és divertida. Encara sort que la tenim a l’equip, perquè fa que canviem el xip en moments complicats.

 

Aquesta és una conversa que sorgeix freqüentment a les empreses on imparteixo la comunicació relacional amb els treballadors, tant en equip com en sessions de coaching individuals. Ara et convido a tu, lector, a que facis el mateix exercici: pregunta’t com es per a tu una persona de la feina que et cau malament i una altra que no. Com les definiries? Tot i les nombroses vegades que he realitzat aquesta pràctica, el resultat és sempre el mateix: per a les persones que no ens cauen bé sempre les definim negativament mentre que, per a les que ens cauen bé utilitzem adjectius positius. Què és el que succeeix, doncs, en situacions com aquesta? Quin és el factor que ens fa posicionar als extrems en la visió que tenim de les persones? De quina manera, això, influeix en els objectius empresarials? Intentaré explicar-ho a continuació. 

Si ens fixem, podem observar que existeix una prioritat de l’ús dels conceptes claus, en la supervivència empresarial, en algunes organitzacions. Tanmateix s’observa que, d’altres, atorguen la mateixa importància a la comunicació i a les relacions en lloc dels conceptes anteriors. I és que les relacions es troben en tot: en l’aconseguiment de l’estratègia empresarial, en els objectius establerts i en els processos; es coneix com el "know-how" de la organització. La comunicació ho impregna tot, i aquesta és una "consciència relacional" i comunicativa que ajuda a que, tant l’estratègia com els objectius i els processos, es practiquin i s’assoleixin amb uns nivells de benestar laborals més alts, i amb uns nivells d’estrès més baixos. Alhora, facilita la cohesió entre equips i departaments, i afavoreix l’assoliment d’objectius. Curiosament, aquestes empreses són les que no es dediquen a sobreviure sinó que, de forma proactiva, se centren constantment en la seva evolució, per adaptar-se a la societat, que és canviant. Tornem, però, a l’exercici anterior. Com heu descrit a les persones? Fixeu-vos que no us he demanat ni els defectes dels que us cauen malament ni les fortaleses dels que us cauen bé, solament que les descrigueu. Tot i així, és inevitable. Podem dir, doncs, que patim “miopia racional”.

Les experiències que vivim fan que definim les persones en termes absoluts. I tenim el costum d’obviar que, posteriorment, visquem diferents experiències, perquè la forma de veure a aquestes persones ja està designada per les “ulleres del passat”. I què podem fer per minimitzar aquesta ceguera? Et proposo realitzar, a continuació, uns passos o reflexions perquè et serveixin d’ajut alhora de millorar les teves relacions i la amb els demés:

  1. En primer lloc, és molt important que t’adonis que tens una percepció selectiva de les persones, que només et deixa veure una part d’elles. El que veiem de l’altre coincideix amb les nostres creences, valors i prejudicis. Per exemple, si creiem que les persones han de mantenir la distància en comunicar-se i respectar un espai vital físic, però alhora  estem amb una persona que mostra proximitat i ens toca, podem interpretar- que és irrespectuosa i impulsiva.
  2. Ressitua la persona. Tots tenim els nostres punts de llum i de foscor, trets d’eficàcia i ineficàcia relacional i comunicativa. Pot ajudar-te demanar opinió a altres persones. També, conèixer els nostres punts de millora ajuda ja que, moltes vegades, ens cauen malament les persones que són antagòniques a nosaltres. Precisament per això, questes persones són les que ens poden complementar. Fes una llista de les característiques positives d’aquesta persona.
  3. Genera converses des d’aquesta llista de trets positius. La propera vegada que et relaciones amb aquesta persona apropa’t-en, des de la llista. Certament t’ajudarà a desbloquejar les teves creences prèvies i ho faràs des d’altres emocions que et facilitaran la generació de noves oportunitats. Concedeix-te el canvi d’ulleres.

 

 

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.