Comunicació política i xarxes socials
Els cicles de la denominada ‘nova política’ estan marcats per una tendència clara: candidats i candidates estrella, gairebé a manera de celebrity, que lideren i estan en la primera línia política dels partits. No és casual. Els partits establishment busquen el vot dels indecisos mitjançant diverses fórmules. L'elecció d'actors, cantants, toreros o periodistes per conformar les llistes dels partits polítics generen empatia amb els votants aconseguint, en moltes ocasions, mobilitzar-los.
Celebrity Politics és una tendència implantada principalment als Estats Units i Europa que consisteix en l'adaptació de la comunicació política a les lògiques mediàtiques de la televisió i les xarxes socials modificant els hàbits del consum del votant.
Un dels seus trets característics és la utilització de les xarxes socials també en la campanya. Ja no ens estranya que els líders polítics comparteixin els seus menjars familiars de diumenge en Instagram, cantin una cançó o realitzin un challenge. I, en part, succeeix perquè hi ha hagut un procés de normalització del consum de missatges polítics.
En comunicació política, parlem que Instagram té un llenguatge i una intencionalitat pròpies: serveix per acostar al/a la candidat/a al votant i així ‘humanitzar-lo’. Publicar fotografies amb els seus fills, moments importants com bodes, aniversaris… En aquest sentit, el votant percep al polític molt més pròxim, gairebé com un igual. D'altra banda, el canal de consum de la informació política és el mateix que el del seu influencer o artista favorit.
La forma de penetració del missatge és encara major després de modificar els nostres hàbits de consum.
El que sí que és cert és que les xarxes socials han passat a ser una eina més per fer campanya. Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat i fins i tot LinkedIn són perfils que diàriament publiquen contingut amb missatges estratègics prèviament treballats. D'altra banda, els serveis de missatgeria instantània com Telegram o Whatsapp també juguen un paper important quant a la convocatòria d'esdeveniments, mítings i difusió de contingut textual i gràfic. Un exemple és el president de la República Francesa, Emmanuel Macron, qui utilitza LinkedIn de forma molt activa perquè la seva trajectòria i experiència professional forma part dels seus punts més forts en el seu relat polític.
Si bé és cert que Twitter es va alçar com a xarxa social política per excel·lència, Instagram té una posició molt privilegiada, en part, perquè és la xarxa més utilitza per la població jove.
Per tant, no es tracta d'unificar un missatge i difondre'l en totes les xarxes socials del candidat, es tracta d'aprendre a desxifrar la forma de comunicar de cada plataforma i a quin públic objectiu arribaran amb els missatges. Uns missatges que, d'altra banda, han d'adaptar-se a les lògiques de la xarxa social que pretenguis utilitzar. Si no tens una trajectòria professional llarga i reconeguda, probablement no tindrà sentit que fossis actiu en LinkedIn. Potser, aquest candidat aconseguiria més vots en Twitter, per exemple.
Les xarxes socials són, sens dubte, una eina imprescindible per fer campanya permanent i campanya electoral. Saber desxifrar el seu llenguatge i la capacitat del polític per crear empatia seran les claus per tenir èxit en la seva estratègia digital.