Comunicació 3.0: 6 tips que t'ajudaran a aconseguir-la
Les empreses hem passat de comunicar als consumidors a parlar amb les persones. Ens movem en l'era de la Comunicació 3.0, i enrere han quedat altres maneres i estils.
Ja fa temps que vam superar la Comunicació 1.0, unidireccional, en la qual només llançàvem informació sobre productes als "consumidors". La proliferació de pantalles, canals i plataformes ens van empènyer a fer el salt a la 2.0; canviem el monòleg pel diàleg i el consumidor va passar a ser un "client" amb opinió i peça clau en la definició de les millors i més efectives campanyes de màrqueting.
Però el mercat ha seguit evolucionant i ara hem pres consciència que el client és, a més, una "persona" i que necessitem comunicar-nos amb ella a través d'una conversa, fluida i enriquidora.
El client està saturat per un constant bombardeig de continguts i ha après a seleccionar; busca una conversa rica, que tingui a veure amb els seus interessos i que li aporti alguna cosa més. És exigent i decideix sobre què, quan, on i de quina manera vol informar-se. Per això, estem obligats a crear continguts que sedueixin, convencin i fomentin connexions de lleialtat del públic amb la nostra marca.
L'objectiu de la Comunicació 3.0 és reprendre el tracte personal, el de la botiga de barri, i provocar una interacció oberta i intel·ligent que emocioni a l'usuari i que provoqui en ell un efecte "fan" perquè no només compri o passi a l'acció , sinó que a més recomani el nostre producte a tots els que tenen els seus mateixos interessos.
Com podem aconseguir-ho?
- Conèixer al client i personificarlo
La tecnologia ofereix multitud d'aplicacions que poden ajudar-nos a conèixer més a les "persones" que són els nostres clients potencials. Fer atenció als seus interessos, crear perfils i emocionar aconseguint el seu millor valoració. Analitzar la geolocalització, el tipus de consultes que realitza, les seves opinions en línia, hàbits de compra a ecommerce, ...
- Mantenir una "conversa" exclusiva
Pensar en cada tipus de "persona" particularment i personalitzar la nostra comunicació, ofertes, cupons i descomptes, creant una conversa exclusiva, fent que se senti única i aconseguir així, que es converteixi en ambaixador de la marca.
- Explicar què fem i com ho fem
Les "persones" volen saber què fem, però també com ho fem. Tenen interès en saber si som ètics, respectuosos amb el medi ambient, estem en contra de les desigualtats ... Hem de generar continguts multimèdia que facin que el client participi dels nostres valors com a empresa; textos, imatges, vídeos que, reforçats amb una bona campanya de màrqueting, incrementin el trànsit de visites, converteixin i fidelitzin als clients potencials i millorin el nostre posicionament en cercadors.
- Utilitzar els canals de comunicació adequats
Adaptar el missatge al tipus de client i al canal. Crear continguts per a cada públic objectiu i la plataforma en la qual publicarem; web, bloc, xarxes socials, portals d'opinió, ... Adaptar el to i la freqüència de comunicació a les característiques de cada canal.
- Adaptar la campanya
Aprofitant l'alta penetració de smartphones i tablets, un cop captada l'atenció de les persones, podrem adaptar la nostra campanya per formar part de la seva vida mitjançant les aplicacions mòbils.
- Passar de l'storytelling a storydoing
Crear contingut que convidi a les "persones" a viure l'experiència de la nostra marca. Passar del "dir" a "fer" i procurar que el client pugui viure tots els valors de l'empresa.