Desig per al 2022: Les persones al centre de la comunicació
Deixem el gener enrere, un mes que s’acostuma a omplir de propòsits i desitjos. Encara als inicis de l’any, crec que soc a temps de parlar-vos del meu desig per a la comunicació d’aquest 2022.
Aviat farà dos anys que conceptes com teletreball i videotrucada es van instal·lar en el nostre dia a dia i encara hi segueixen. S’hi ha afegit, per això, el format híbrid, i tot plegat conviu amb les ganes de trobar-nos, de socialitzar i interactuar de tu a tu, tot i que encara cal contenir-nos per prudència. Instaurats en aquest punt mitjà entre estar i no estar, coincidireu amb mi que, amb confinament o sense, la comunicació ha estat, és i serà imprescindible.
El contacte amb les persones és un dels elements que més ha limitat la Covid-19 i precisament en aquest aspecte se centra el meu desig per al 2022: que siguem capaços de posar les persones al centre de la nostra comunicació. En tots els àmbits, és clar, però penso sobretot en la comunicació interna, que especialment en organitzacions de dimensions reduïdes és sovint la gran oblidada. Les persones que formen una empresa són la seva essència, el talent que més cal valorar i cuidar, i això es construeix sobre la base de la transparència, de tenir tothom present, d’una comunicació fluida i en totes direccions.
Segons el Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, comunicar és “donar a conèixer (alguna cosa) a algú”. La definició és àmplia, però en l’àmbit empresarial es pot tendir a reduir-la a la idea de la unidireccionalitat, a l’acció de fer arribar missatges des dels càrrecs de responsabilitat als respectius equips. Tanmateix, una comunicació efectiva és molt més que això: també és escoltar i rebre resposta. Cal habilitar els canals adients per comunicar, però també per escoltar i conèixer quin és sentir dels diferents col·lectius, quina és la seva percepció i els seus punts de vista. Així, podrem prendre les millors decisions i, posteriorment, adaptar els missatges, trobar la millor manera de comunicar-los i a través del canal més adient.
Aquest 2022 convido tothom a pensar primer en les persones, fer-ho des de l’empatia i que la comunicació sigui sempre la nostra aliada.