El repte de la comunicació per a 2020: com treballar la igualtat des del llenguatge en les empreses

Andrea Sandoval
9 de gener de 2020

Des de fa pocs anys o, més aviat, des de la normalització de l'ús d'Internet en les nostres vides, tinc la sensació que no sols la tecnologia va canviant d'una manera vertiginosa, també el llenguatge. Qualsevol professional que treballi en el món de la comunicació sap, o almenys deuria, que la forma en la qual utilitzem el llenguatge crea noves realitats. Encara em pregunto com pot haver-hi empreses, organitzacions o institucions que no posin en valor la importància de tenir un departament de comunicació propi o una agència especialitzada que pugui prestar-li tots els serveis.

Seria bastant injust reduir, en aquest post, la possibilitat de tots els reptes de comunicació a un només. No obstant això, per a aquest 2020, ho tinc clar: introduir la comunicació inclusiva en les empreses.

Però, què és la comunicació inclusiva?

Una comunicació lliure d'estereotips i prejudicis, així com respectuosa amb els col·lectius oprimits o vulnerables. Els canvis en la nostra societat són constants i configuren una pluralitat que cada vegada més abraça la seva diversitat i la seva complexitat. Reflectir aquesta diversitat també en el llenguatge ens ajudarà a construir un món més just i igualitari.

Com a consultora de comunicació, sempre he recalcat que les empreses han de tenir personalitat i, com a tal, l'estipulació d'uns valors concrets. Fent un repàs ràpid per les webs de les principals empreses espanyoles, podem trobar els més repetits: compromís, igualtat, innovació, respecte, responsabilitat o igualtat. I la meva pregunta és, pot una empresa que es considera ‘igualitària’ utilitzar un llenguatge no igualitari? Pot una empresa que es considera ‘tolerant’ utilitzar un llenguatge no inclusiu? Parlo de coherència. Tant la comunicació interna com la comunicació externa genera realitats. La manera d'utilitzar el llenguatge defineix la teva personalitat. Em preocupa que molts negocis a penes s'adonin, bé per falta d'informació o bé, per un mal assessorament en l'àmbit. La comunicació inclusiva, així com la tecnologia, van canviant constantment i l'obligació de la consultora de comunicació és estar al dia i assessorar bé el client.

Posaré alguns exemples que es recullen en la Guia de Comunicació Inclusiva de l'Ajuntament de Barcelona:

Expressions racistes i colonials:

  • Canviar persona immigrant per persona migrant: la migració és un procés que comença i acaba. No és per si mateix un tret definitori.
  • Canviar immigrant de segona generació per descendent de persones que van migrar: la migració no s'hereta.
  • Canviar persona de color per persona negra: en el nostre idioma, persona de color es considera un eufemisme.

 

Gènere i LGTBI:

  • Canviar els pares i mares per les famílies: hi ha moltes estructures familiars i totes són famílies.
  • Canviar els alumnes per l'alumnat: cal fer ús de substantius genèrics, col·lectius o abstractes.
  • Canviar els treballadors pels treballadors i les treballadores: cal desdoblegar el terme.

 

Persones amb discapacitat o diversitat funcional:

  • Canviar discapacitat per persona amb discapacitat o persona en situació de discapacitat: posem èmfasi en la persona, no en la seva mobilitat.
  • Canviar minusvàlid per persona amb mobilitat reduïda: una persona sense discapacitat no és normal enfront d'una persona que té discapacitat. El concepte de normalitat és una altra forma de discriminació i exclusió.
  • Canviar dement/boig/trastornat per persones amb problemes de salut mental: totes les persones som tan susceptibles de tenir problemes de salut mental com de sofrir una altra qualsevol malaltia. Som més que un diagnòstic mèdic.

 

Aquests són només alguns dels molts exemples de comunicació inclusiva. Al principi del post parlava sobre que el repte, durant aquest 2020, era introduir el llenguatge inclusiu en les empreses, institucions i organitzacions. El que en realitat vull dir és que el repte d'aquest any és aconseguir ser una societat més tolerant, i això només es pot aconseguir si comencem a crear realitats igualitàries. La nostra eina? El llenguatge.

Una comunicació més inclusiva ens ajudarà a redefinir el món que ens envolta i a tenir present tota la diversitat.

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.