L' storytelling: el relat de la teva marca
Si t’haguessis de presentar davant un tribunal de selecció, amb el mateix vestuari que els demés aspirants, idèntic tall de cabells, el mateix perfum, un timbre de veu exactament igual, la mateixa alçada i pes.... què faries per ser l’escollit?
Així és com se senten la majoria d’empreses davant els seus clients potencials, perquè són conscients que ofereixen productes o serveis molt similars als seus competidors. Però quan els hi ho preguntes, sempre hi ha algun aspecte que les diferencia, una història darrera la seva marca que pot suposar aquest gram de valor que fa que la balança s’inclini i enamori el comprador.
Les agències de comunicació tenim la missió, no impossible, d’explicar aquesta història a les persones i aconseguir que connecti amb les seves emocions per ajudar a que les marques siguin úniques i fàcilment identificable en la ment dels consumidors.
L’storytelling és l’art de contar les històries que s’amaguen darrere les marques, és una tècnica que afavoreix la connexió emocional, l’empatia i que commou el client fins el punt de condicionar el seu hàbit de consum. T’animes a provar aquesta estratègia?
Si vols practicar l'storytelling en un pla de continguts, per assegurar-te l’engagement (connexió i relació) entre la teva marca i el teu públic, només has de posar en pràctica totes les teves habilitats com a redactor creatiu i plantejar-te 5 preguntes claus:
1. A qui li vols contar la teva història?
Avui t’han donat un premi pel teu treball; li explicaries igual a un company que al teu pare? Segurament la resposta serà no, perquè són públics diferents i captaràs la seva atenció i interès amb un discurs totalment diferent. Així que, abans d’explicar res, identifica la teva audiència: com és, què fa, que li interessa, què pensa, què explica... Aquest és el primer pas per crear un argument que generi empatia i emocioni.
2. Què emociona la teva audiència?
Vols fer una campanya per recaptar fons per una ONG?; t’agradaria que els adolescents triïn el teu perfum?; aspires a que elegeixin el teu banc per les seves pràctiques ètiques? No totes les accions donen resposta als mateixos impulsos. Així que és imprescindible identificar quina emoció commourà el nostre públic i farà que empatitzi amb la nostra història. Un relat pot despertar consciències o generar necessitats. Però, si vols seduir i enamorar el teu públic, resol la història assegurant-te que la teva marca s’associarà amb un desenllaç o enfocament positiu de la situació.
3. El teu relat convenç?
Para’t i llegeix el què has escrit. Relata el que realment vols explicar. Convenç amb el mètode. El primer pas és tenir clar què és el que vols que l’audiència sàpiga de tu, de la teva marca. Que és econòmica, juvenil, sostenible... ordena les idees i convenç el públic que el que dius és veritat.
4. Qui és el protagonista de la teva història?
Atreveix-te a humanitzar el relat. Crea un personatge que sigui el centre de la teva història i que representi els valors de la teva marca. A l’storytelling és molt important que l’empresa o la marca no es facin amb aquest protagonisme. De fet, està gairebé prohibit que apareguin en el relat.
5. Has explicat bé la història?
Si en el teu relat no hi ha una introducció, un nus i un desenllaç, tens un problema, perquè és probable que no s’entengui. És igual l’ordre en el què presentis aquests tres blocs, però han d’aparèixer. No pressuposis que l’audiència entendrà les teves insinuacions, perquè no tots som sensibles als mateixos missatges.