Trobar un periodista és buscar una agulla en un paller
En uns temps on les tecnologies de la informació ens faciliten la feina, la vida diària, la conducció i fins i tot ens porten cap a mons imaginaris, resulta que contactar amb un periodista a la seva redacció s’ha convertit en una tasca gairebé titànica per les agències de comunicació. Un fet que és complex d’explicar als clients que volen impactar al màxim de mitjans possibles, però fàcil d’entendre i que intentaré desgranar en aquest article.
Ara per ara, trobar un periodista al seu lloc de treball és una quimera. Abans perquè estaven cobrint temes fora de la redacció, però ara encara és més difícil perquè molts d’ells teletreballen i entre que cobreixen la notícia, l’escriuen a casa i l’envien, amb prou feines posen els peus a la redacció. A banda, les redaccions van justes de professionals i els que hi són van desbordats.
Quan a l’agència s’envia una nota de premsa o una convocatòria de mitjans comença una llarga i feixuga tasca de seguiment, de fer trucades individuals als mitjans i de tornar a enviar correus electrònics per aconseguir trobar al periodista especialitzat en la matèria a qui vols seduir amb la notícia del teu client o empresa.
Però no només és el teletreball la causa que no trobem els periodistes, la llei de protecció de dades també ajuda. Aquesta normativa no permet a la persona de la centraleta del mitjà facilitar cap contacte, ni el correu electrònic personal ni el seu telèfon directe i, molt menys, el mòbil d’empresa. Així doncs, comença una feina gairebé detectivesca.
Són hores de trucades i trucades infructuoses fins que… bingo! El periodista s’ha posat al telèfon. Amb nervis treus tota la teva capacitat de seducció perquè s’interessi pel tema que li proposes. A partir d’aquí, ja està el peix venut, intervenen els caps de secció, l’espai que tenen i si hi ha sort tindrem un impacte més pel nostre client.
Val a dir, per qui no ho sàpiga, que les redaccions reben milers de correus electrònics diaris, de teletips de les agències de notícies i de trucades amb propostes de temes. Aquí, és imprescindible la tasca dels caps de secció que trien i remenen per seleccionar en aquest mar de correus el que més l’interessi per publicar al seu diari o emetre a la televisió o ràdio.
Així doncs, la primera seducció bé a partir de la nota de premsa, la redacció del titular i la capacitat de fer-ho el més periodístic possible a més de facilitar al màxim la tasca d'aquest professional de la comunicació tan ocupat i sobresaturat d’informació.
Ara bé, l’art, l’expertesa, els contactes i la creativitat són bàsics perquè una agència de comunicació treballi bé i tingui èxit amb els seus clients. Qualsevol amb un missatge per comunicar, avui en dia, té a la seva disposició unes eines que li permeten arribar a milers de persones d’una forma amateur.
Als professionals de la comunicació, aquesta mateixa tecnologia se’ns gira en contra i ens obliga ser més artesans que mai. Per una banda, estem obligats a estar al dia amb noves tecnologies i posar a l’abast del client eines com Tik-Toks, WhatsApp i si cal el Metavers. Però també cal expertesa i creativitat per idear convocatòries atractives, oferir experiències als periodistes i comunicats que aportin un valor afegit a aquell mitjà perquè que la nostra proposta emergeixi com un iceberg entre el mar de correus electrònics, teletips, trucades i propostes informatives que rep un periodista diàriament.
A Undatia Comunicació sabem fer aquesta feina amb tota la seducció que cal.