Esteu comunicant bé? El perquè de les auditories de comunicació
Sí, ja sé que el terme auditoria és poc atractiu i que sona a avaluació comptable, o a una cosa pitjor. Però, si li dónes una oportunitat, descobriràs que és un instrument indispensable per a poder dissenyar un pla de comunicació que t'ajudi a aconseguir els objectius de negoci de la teva empresa.
T'has preguntat com està funcionant, últimament, la comunicació de la teva empresa? Creus que els vostres públics us perceben (imatge) com el que realment sou (identitat)? Esteu presents en tots els canals? Si no tens respostes concretes potser ha arribat el moment de revisar els vostres missatges i analitzar en profunditat les eines de comunicació que esteu utilitzant, així com els canals i mitjans que useu per a relacionar-vos amb els vostres grups d'interès.
L'objectiu d'una auditoria no és un altre que mesurar l'efectivitat de la comunicació, saber si el teu missatge està arribant correctament a l'audiència, quin efecte està provocant i detectar, d'aquesta manera, fortaleses i febleses per a, a partir d'elles, dissenyar un pla de comunicació específic i eficaç, amb enfocament clarament estratègic, que inclogui accions que generin l'impacte desitjat.
Em permets un consell? Si has decidit avaluar la vostra comunicació i realment vols tenir èxit, no oblidis identificar les necessitats d'informació i comunicació tant dels teus empleats (auditoria interna) com les de la resta dels seus públics: clients, proveïdors, mitjans de comunicació, institucions (auditoria externa) i, a més, audita de manera periòdica, analitzant cicles d'almenys un o dos anys, per a poder extreure conclusions fiables que et permetin redefinir les accions que no hagin funcionat.
El mètode d’Undatia Comunicació
La metodologia que apliquem en Undatia Comunicació es basa a realitzar un prediagnòstic, a partir d'entrevistes i qüestionaris qualitatius, amb guió temàtic i preguntes obertes, per a marcar els objectius de l'auditoria. Una vegada definit què volem aconseguir a través d'aquesta anàlisi en profunditat, fem els següents passos:
1. Analitzem el context i l'entorn en el qual es desenvolupa la comunicació de la teva empresa.
2. Identifiquem els públics objectiu (extern, interns)
3. Avaluem els materials, les campanyes i els missatges que utilitzeu
4. Valorem les eines i canals de comunicació
5. Analitzem els vostres circuits de comunicació
6. Avaluem l'opinió dels teus públics
7. Diagnostiquem, extraiem conclusions i fem recomanacions
I és a partir d'aquest moment, quan podem assessorar-vos en la definició estratègica d'accions de comunicació i dissenyar el vostre pla de comunicació. Comencem?