Estem més connectats, però menys comunicats?
No és cap secret, el teletreball ha vingut per quedar-se. Des que moltes empreses es van veure obligades a implementar aquesta mesura arran del confinament i de la crisi de Covid-19, són moltes les organitzacions que han descobert les bondats d'aquest model i que han decidit mantenir-lo o apostar per combinar-lo amb la presencialitat de la plantilla. Sens dubte, aquest nou escenari ens planteja reptes en molts sentits; també en comunicació interna.
Tot i que és evident que existeixen infinites eines per fer reunions a distància o per editar documents al moment en remot, és també cert que es perd bona part de la comunicació informal i de les relacions interpersonals del dia a dia. Els cafès amb els companys, les reunions improvisades per a abordar algun tema o els dubtes que, de manera molt més senzilla, es poden resoldre parlant amb les persones que tens al voltant. Aquestes anècdotes que poden semblar supèrflues a priori, són sovint allò que ajuda a cohesionar els equips i a teixir un esperit compartit per remar en la mateixa direcció.
Des dels departaments de comunicació i de Recursos Humans hem de plantejar solucions i posar a disposició de la plantilla eines útils per evitar que aquest nou context perjudiqui la bona sintonia de l'equip. Potser les millors opcions són aquelles que, de manera menys invasiva i més còmoda, poden integrar-se i substituir, de manera eficaç, aquestes converses de passadís. Des d'instaurar eines col·laboratives i que permeten comunicar-se de manera pública o privada entre els treballadors, fins a instaurar breus xerrades informals entre persones del departament, el recorregut per a impulsar aquestes relacions és molt variat.
Un bon exemple d'això són els cafès de les 10.00 h. A Undatia Comunicació cada divendres ens connectem per videoconferència sense un ordre del dia preestablert i amb l'única fi de posar-nos al dia i de compartir dubtes i inquietuds. En aquestes trobades breus –no solen durar més d'una hora– hem pogut comprovar l'eficàcia de plantejar alguna qüestió en veu alta, d'intercanviar perspectives o de demanar opinió sobre alguna acció en la qual estem treballant. Existeixen moltes solucions possibles que, per descomptat, han d'adaptar-se a la realitat de cada equip i a les seves circumstàncies: la disponibilitat, els horaris, la dimensió de la plantilla, els diferents càrrecs i organigrama de l'organització, etc.
El més important és, al cap i a la fi, buscar la fórmula que millor encaixi en el teu equip i garantir que en aquest moment en el qual estem tan connectats, també estem ben comunicats.