Fake News, l'era de la desinformació
Les fake news, o notícies falses, han esdevingut en els darrers anys en una preocupació de primer nivell per a molts governs. Tot i que els rumors i les informacions distorsionades sobre la realitat no siguin, en cap cas, una novetat, la velocitat i la magnitud que assoleixen gràcies a les xarxes socials, han suposat un canvi transcendental. Així mateix, la Unió Europea ja ha pres cartes en l’assumpte i compta amb un comitè d’experts per detectar i desemmascarar aquestes notícies falses.
A “la guerra del clic” tot hi val per aconseguir visites i “m’agrades”. Quant més cridaner i agressiu és un titular, més repercussió té. És un fet demostrat que les fake news tenen un impacte molt important en el públic i, a més amés, no sempre resulta senzill distingir-les de les notícies que són verídiques i contrastades. S’ha parlat molt del bombardeig constant d’informació a les quals estem exposats. Pot ser que, fins i tot en algun moment, hem pensat que gaudíem de cert poder amb tota aquesta informació al nostre abast. No obstant això no és així. Amb les fake news la sobrecàrrega informativa s’ha transformat en desinformació, que en lloc de suposar un avantatge per a nosaltres, ens debilita.
Sobre aquesta qüestió alguns s’han plantejat que el més adequat seria prendre mesures legislatives i, fins i tot, multar qui emeti i difongui de manera totalment malintencionada notícies falses. No obstant això, aquesta solució podria acabar sent encara més greu ja que això significaria un retrocés de la llibertat d’expressió i, a més a més, podria ser utilitzada pels governs com una excusa per vetar i censurar les notícies que els són desfavorables.
I SI LES FAKE NEWS AFECTEN LA MEVA EMPRESA?
Sens dubte, l’entorn polític és el més afectat per aquest allau de notícies falses i rumors, però no és l’únic. Les companyies i organitzacions són les víctimes més comuns d’aquests atacs i resulta imprescindible estar preparat per defensar-se. Les empreses han de contemplar, doncs, aquest escenari; reflexionar sobre com podria afectar-los i preparar-se per actuar. Com en qualsevol crisi el fonamental és anticipar-se, saber valorar la gravetat de l’assumpte i de l’impacte que pot tenir a la seva reputació i, per suposat, no s’ha d’improvisar. Per fer-nos una idea, podem utilitzar d’exemple el cas d’una vaga o el d’una trama de corrupció. En ambdues situacions les empreses han de considerar la possibilitat d’un atac de fake news com un risc a assumir i incloure’l al manual de crisi.
Si mirem l’altra cara de la moneda, però, les crisis també donen oportunitats. Aquí els mitjans de comunicació convencionals tenen la ocasió d’eliminar de l’imaginari col·lectiu la idea que qualsevol persona amb un perfil de Twitter pot ser periodista, si aconsegueix rigor i fiabilitat. En aquest sentit, les empreses també tenen la oportunitat de treballar la seva reputació i guanyar-se la confiança dels seus seguidors, cosa que, sens dubte, pot protegir-les en cas de veure’s atrapades en un incident per culpa de les ja habituals fake news.