Fake News, l'era de la desinformació

Mª Dolors Cuenca
27 de juny de 2018

Les fake news, o notícies falses, han esdevingut en els darrers anys en una preocupació de primer nivell per a molts governs. Tot i que els rumors i les informacions distorsionades sobre la realitat no siguin, en cap cas, una novetat, la velocitat i la magnitud que assoleixen gràcies a les xarxes socials, han suposat un canvi transcendental. Així mateix, la Unió Europea ja ha pres cartes en l’assumpte i compta amb un comitè d’experts per detectar i desemmascarar aquestes notícies falses.

A “la guerra del clic” tot hi val per aconseguir visites i “m’agrades”. Quant més cridaner i agressiu és un titular, més repercussió té. És un fet demostrat que les fake news tenen un impacte molt important en el públic i, a més amés, no sempre resulta senzill distingir-les de les notícies que són verídiques i contrastades. S’ha parlat molt del bombardeig constant  d’informació a les quals estem exposats. Pot ser que, fins i tot en algun moment, hem pensat que gaudíem de cert poder amb tota aquesta informació al nostre abast. No obstant això no és així. Amb les fake news la sobrecàrrega informativa s’ha transformat en desinformació, que en lloc de suposar un avantatge per a nosaltres, ens debilita.

Sobre aquesta qüestió alguns s’han plantejat que el més adequat seria prendre mesures legislatives i, fins i tot, multar qui emeti i difongui de manera totalment malintencionada notícies falses. No obstant això, aquesta solució podria acabar sent encara més greu ja que això significaria un retrocés de la llibertat d’expressió i, a més a més, podria ser utilitzada pels governs com una excusa per vetar i censurar les notícies que els són desfavorables.

 

I SI LES FAKE NEWS AFECTEN LA MEVA EMPRESA?

Sens dubte, l’entorn polític és el més afectat per aquest allau de notícies falses i rumors, però no és l’únic. Les companyies i organitzacions són les víctimes més comuns d’aquests atacs i resulta imprescindible estar preparat per defensar-se. Les empreses han de contemplar, doncs, aquest escenari; reflexionar sobre com podria afectar-los i preparar-se per actuar. Com en qualsevol crisi el fonamental és anticipar-se, saber valorar la gravetat de l’assumpte i de l’impacte que pot tenir a la seva reputació i, per suposat, no s’ha d’improvisar. Per fer-nos una idea, podem utilitzar d’exemple el cas d’una vaga o el d’una trama de corrupció. En ambdues situacions les empreses han de considerar la possibilitat d’un atac de fake news com un risc a assumir i incloure’l al manual de crisi.

Si mirem l’altra cara de la moneda, però, les crisis també donen oportunitats. Aquí els mitjans de comunicació convencionals tenen la ocasió d’eliminar de l’imaginari col·lectiu la idea que qualsevol persona amb un perfil de Twitter pot ser periodista, si aconsegueix rigor i fiabilitat. En aquest sentit, les empreses també tenen la oportunitat de treballar la seva reputació i guanyar-se la confiança dels seus seguidors, cosa que, sens dubte, pot protegir-les en cas de veure’s atrapades en un incident per culpa de les ja habituals fake news.

Han confiat en nosaltres

Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.