No només d'habilitats comunicatives viu el portaveu
A l'hora de decidir qui serà el portaveu de la nostra empresa o institució, generalment ho fem en funció de dos barems: que sigui un bon comunicador, és a dir, amb bones habilitats comunicatives, o pel càrrec que ocupa, sense valorar aquestes habilitats.
Sigui per una raó o per una altra, els portaveus han d'estar ben preparats per emetre missatges coherents amb l'estratègia de comunicació i els valors que representa. Si no és així, els missatges poden resultar confusos i la reputació de l'empresa o institució es pot veure afectada. Per tant, no només és important comunicar bé, sinó tenir clars els missatges a transmetre. En aquests casos, una bona formació en habilitats comunicatives soluciona les dues coses: tenir un missatge clar i estructurat i transmetre-ho de manera eficaç.
Però el bon portaveu requereix, a més, de la destresa de saber comunicar els missatges als mitjans de comunicació. Conèixer i entendre com treballen els periodistes és fonamental per transmetre amb més claredat els missatges i facilitar-los la seva feina, i convertir-se així en un bon referent per al periodista. Això significa que el portaveu ha de conèixer les tècniques i el funcionament dels diferents mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió i digitals) i els gèneres periodístics (declaració, entrevista, roda informativa ...) per adaptar-se a cada format i ser el més eficaç possible. Comprendre les mecàniques de treball dels mitjans de comunicació i les pautes per a una adequada presencia facilitarà al portaveu com adaptar el missatge perquè sigui molt més efectiu. En definitiva, una bona formació ajuda al portaveu a ser un comunicador eficaç també davant els mitjans de comunicació.
Un bon portaveu ha de tenir molt ben identificat quin és el missatge clau en cada intervenció i comunicar-ho de manera clara i concisa. La formació ajuda als directius a comunicar-se millor i a entendre els interessos dels periodistes per treure el màxim profit de les aparicions en els mitjans de comunicació, no només per evitar errors, sinó per saber comunicar adequadament el missatge.
Però, sens dubte, una de les situacions clau per identificar el bon portaveu és sortir airós de les preguntes incòmodes dels periodistes. És en aquestes situacions quan es valora el paper d'aquesta figura que representa la imatge i la reputació de la companyia o la institució. Molt més exigent quan es tracta de ser el portaveu davant d'una situació de crisi on, en moltes ocasions, la percepció que genera el portaveu és clau per transmetre credibilitat i confiança o, per contra, denotar inseguretat, manca d'organització i, en conseqüència, una mala reputació.
Darrere de l'èxit d'un bon portaveu sempre hi ha una bona preparació i molt entrenament. A Undatia Comunicació hem format a molts portaveus per estar preparats davant els mitjans de comunicació i, cada dia més, formem a portaveus per sortir airosos de situacions conflictives davant de públics exigents.
Les habilitats comunicatives són importants, sí; però també ho és treure partit a les intervencions en els mitjans de comunicació o en situacions conflictives. Així que, no només d’habilitats comunicatives viu el portaveu.