La imatge política com a estratègia de comunicació
La imatge política és una eina de comunicació, cal gestionar-la perquè projecti i transmeti un missatge coherent entre allò que es mostra, el que es diu i el que es fa. I perquè això succeeixi, cal dominar la imatge externa, l'expressió i l'actitud en el seu conjunt, clau per transmetre les qualitats, habilitats o competències oportunes segons l'activitat, la posició, el missatge i l'audiència: militants, població, empresaris, polítics, etc.
"No hi ha una segona oportunitat per a una primera impressió" – O. Wilde.
Saps que el 55% de la primera impressió és obtinguda per la nostra imatge externa? La imatge ha de saber reflectir la professionalitat per dins i per fora.
John Fitzgerald Kennedy (Partit Demòcrata) i Richard Nixon (Partit Republicà) van protagonitzar el primer debat polític de la història a la TV, va ser el 1960 als EUA, i són molts els analistes que creuen que va guanyar Kennedy per dominar la seva imatge externa, el contacte ocular amb la cambra, la gesticulació, etc. És a dir gestió i adaptabilitat de la imatge a 360°.
La indumentària és un llenguatge i projecta informació a través de la imatge externa. Al llarg dels anys, ideologies i codis de vestir polítics han anat evolucionant. A les primeres eleccions espanyoles de 1977, un vestit o caçadora, pantaló de pana o bufanda de quadres es relacionaven amb una ideologia i/o pensament polític. La camisa blanca amb màniga trossada d'Obama fou un recurs estratègic en la campanya electoral a la presidència dels Estats Units el 2008, per transmetre accessibilitat, compromís, jovialitat... en algun meeting i/o esdeveniments. Va saber integrar el recurs amb naturalitat, potenciant la seva personalitat i imatge política. Portar samarretes amb missatges reivindicatius per comunicar afinitats i afiliacions personals o cridar l'atenció sobre temes globals. Fer ús de colors corporatius del partit en peces de roba amb la finalitat de projectar identitat, compromís o marca de partit.
Els outfits dels polítics han de servir per aflorar essència professional (valors, forma de ser i pensar, edat, posició, etc.). Una peça de roba, complement o outfit pot ser l'estratègia per a arribar a la fi, com van fer l'equip de campanya d'Obama fa més de deu anys. Conèixer què i com comunicar la pròpia imatge, bàsic i clau per enfortir: punts forts i canalitzar els febles, un estil propi, comoditat i seguretat, identificació i visibilitat, etc.
La imatge externa sempre ha d'anar en sintonia amb l'expressió i l'actitud
Avui dia, les xarxes socials i internet -com a eines estratègiques de comunicació- han establert nous paradigmes en l'actual escenari polític. Vivim i treballem en l'era visual i la posada en escena de tot/a polític/a ha de ser tractada en el seu conjunt per a aconseguir un missatge creïble i autèntic. Saps com és percebuda la teva imatge política? El teu estil et defineix?
*Consol Vilar és assessora d’imatge personal i col·laboradora d’Undatia Comunicació