Més enllà de la nota de premsa
Cada vegada més, les empreses entenen la importància de la comunicació i la seva funció estratègica. També és cert, però, que encara n’hi ha que busquen solucions a una necessitat de comunicació concreta i puntual i, a vegades, es dirigeixen a una agència de comunicació amb la voluntat de publicar una nota de premsa. Centrem-nos en aquest últim cas.
Abans d’entrar en matèria, una primera idea que cal tenir molt clara és que enviar una sola nota de premsa és com una gota d’aigua al desert. El resultat pot ser més o menys satisfactori depenent del fet a comunicar. Si és molt rellevant, nou i d’interès mediàtic és possible que els mitjans de comunicació se’n facin ressò. Si és així, el client, content. Per contra, si els mitjans no ho recullen o no li donen la magnitud esperada, el client acaba descontent i amb un cert grau de frustració.
Una de les principals raons per les quals falla aquesta acció és perquè sovint el client té la creença que allò que ha passat a l’empresa i es vol comunicar és el més important. Permeteu-me un apunt: és normal i comprensible, segurament s’hi ha abocat en cos i ànima i hi ha dedicat tot el seu temps i esforços. Malauradament, però, no implica que tothom ho vegi de la mateixa manera i la realitat és que no sempre coincideix amb els interessos generals.
A partir d’aquí, l’agència de comunicació té la missió de convertir l’interès del client en un fet noticiable i no sempre és tasca fàcil. Destacar els aspectes de novetat, crear el vincle amb l’actualitat i, en definitiva, generar interès mediàtic.
El valor d’aquesta acció de comunicació també està a seleccionar bé la base de dades dels periodistes, contactar personalment amb ells, generar altres materials –com fotografies o un dossier de premsa perquè els mitjans de comunicació tinguin informació contextualitzada– o, fins i tot, preparar bé el portaveu per a possibles entrevistes i declaracions. De fet, aquesta última acció acostuma a ser una gran oblidada quan, realment, el portaveu és clau per transmetre el missatge d'una manera clara, directa i amb credibilitat. Perquè sigui així, l’entrenament és un requisit imprescindible.
Anys enrere publicar a un mitjà de comunicació era pràcticament una de les poques accions per arribar al públic general i encara avui dia, per alguns sectors, hi ha aquest romanticisme d’aparèixer en "un mitjà generalista”. La comunicació ha evolucionat i per arribar al nostre públic objectiu segurament hi haurà canals més directes i efectius.
En aquest context es podria pensar que les notes de premsa han de desaparèixer. Res més lluny de la realitat. En un món de saturació informativa, l’efectivitat està a arribar al nostre públic, a les persones que realment estan interessades en allò que volem explicar. Cal, doncs, trobar l’encaix i escollir en cada cas l’eina que ens ajudarà a aconseguir-ho i, alhora, assolir notorietat i reputació que, en essència, és el que majoritàriament es persegueix quan es vol “sortir” en un mitjà generalista.