Més que un programa de televisió, és un miracle
Durant els mesos que hem produït la tercera temporada de l'Origen Catalunya de TV3, una persona de l'equip solia repetir una frase que s'ha acabat convertint en l'emblema del projecte: "això no és un programa de televisió, això és un miracle!". I és que rodar en plena pandèmia de Covid-19 en vint-i-una ciutats de quinze països d'arreu del món, amb equips de gravació dirigits a distància, amb la col·laboració de trenta-dues empreses repartides per tot el territori català i amb desenes d'estrangers disposats a obrir-nos les portes de casa seva en un moment tan crític com aquest, ha estat una autèntica heroïcitat (o una bogeria, segons com es miri).
No és que vulguem posar-nos medalles, però l'Origen Catalunya és un dels programes de televisió més complexos que una productora audiovisual pugui assumir. El format es basa a conèixer als que anomenem 'els autèntics ambaixadors dels catalans': els nostres productes i les persones que els consumeixen cada dia arreu del món gràcies a la seva exportació. A la dificultat de rodar a l'estranger (visats, permisos, diversos idiomes, vols internacionals, allotjaments i dietes...), se li suma la condició d'haver de trobar l'equilibri perfecte entre el propòsit de les empreses col·laboradores d'ensenyar i parlar del seu producte, i la voluntat de fer un contingut audiovisual entretingut i divulgatiu, que no acabi convertit en un 'publireportatge'. Si a això, se li afegeix una pandèmia mundial, ja tenim la festa muntada.
Quan TV3 ens va oferir la possibilitat de fer una tercera temporada de l'Origen Catalunya, tots vam ser conscients que no podria tenir el mateix format que en edicions passades. La crisi sanitària feia impossible desplaçar un equip de rodatge per tot el món amb el temps de producció del qual disposàvem, i una primera possibilitat va ser que la presentadora i el realitzador només fossin presents a les històries que s'havien de rodar a Europa, mentre que operadors de càmera internacionals gravessin les parts que s'havien de fer a l'Àsia o als Estats Units. Així es va treballar en la producció de continguts durant les primeres setmanes, però si una cosa ens ha ensenyat la Covid-19, és que res es pot preveure, i aviat les noves restriccions i quarantenes ens van fer avortar aquest primer plantejament. L'acord amb les empreses estava tancat i l'Origen Catalunya havia de tirar endavant fos com fos, així que l'opció de fer una versió amb la presentadora 'semiconfinada' va veure la llum.
La tercera temporada de l'Origen Catalunya ha demostrat que guardar el passaport no significa deixar d'exportar. Enguany les empreses catalanes presents a l'estranger han crescut més que mai, i ho han fet a través de videotrucades, reunions telemàtiques i correus electrònics. Seguint el seu exemple, la presentadora del programa ha fet el seu propi viatge per Catalunya, descobrint l'origen dels productes, i ha conegut els consumidors internacionals a través de fotografies, missatges de WhatsApp i connexions en directe. Al repte d'emetre un contingut 'branded' en una televisió pública, se li ha afegit la volatilitat de la pandèmia: "d'aquí a uns mesos, quan la gent vegi el programa, encara portarem mascareta? Hem de fer referència a la Covid-19 o hi passem de puntetes? Algun país entrarà en confinament total mentre el programa estigui en antena?". Aleshores no ho sabíem, i ara que la tercera temporada s'està veient per Televisió de Catalunya, algunes d'aquestes preguntes encara segueixen sense resposta.
No voldria acabar aquest balanç sense destacar la feina titànica de tot l'equip, que es pot sentir més orgullós que mai del resultat obtingut. L'Origen Catalunya d'enguany no és ni millor ni pitjor que el d'altres anys; és diferent. Les responsables de la producció logística i la producció de continguts es mereixen un monument per la seva capacitat de resoldre els problemes i les dificultats que han sorgit, a cada minut, amb les empreses, els càmeres estrangers i els protagonistes de les històries; la producció executiva ha sabut tenir la mà esquerra per lidiar amb les ànsies dels patrocinadors que volien –i amb raó- veure resultats al més aviat possible; el realitzador del programa té un mèrit especial per haver dirigit a distància desenes d’operadors de càmera que mai havien vist l’Origen Catalunya, i haver aconseguit un estil visual ‘estandarditzat’, I què dir dels editors, aquests sí que han fet el miracle! En alguna ocasió les imatges que ens arribaven de l'estranger eren dignes d'un malson i han sabut 'treure-li suc' al material per acabar muntant una bona història.
A tots ells, gràcies.
El més fàcil hauria estat deixar la tercera temporada per més endavant. Dir a les empreses que manteníem l'acord 'en pausa' fins que tot tornés a la normalitat, però de la mateixa manera que l'economia catalana no ha parat durant tot aquest temps, nosaltres tampoc, i l'Origen Catalunya n'és un bon exemple. Ja pot venir un tifó, una nova pandèmia o una amenaça zombi (Déu no ho vulgui), que si encarem una quarta temporada, estarem preparats.