No em venguis històries, explica-me-les
En un món com l’actual en què cada dia rebem una gran quantitat d’estímuls de tota mena, les tècniques publicitàries tradicionals, centrades a desgranar els avantatges dels productes, han anat perdent pes. D’una banda, perquè̀ en aquest context, resulten avorrides i repetitives i, de l’altra, perquè̀ el consumidor ja no pot (ni vol) retenir tant volum d’informació́.
La solució́ per resoldre aquesta problemàtica i aconseguir que el nostre missatge arribi i sigui memorable no és cap tecnologia ni tècnica innovadora, sinó́ l’aplicació́ d’una de les eines més antigues i singulars de les que disposem els éssers humans: la nostra capacitat única per explicar històries. El que en llenguatge del màrqueting s’anomena storytelling.
Aquest canvi de paradigma gira el focus del producte cap a les persones i, mitjançant tècniques narratives, busca que el públic se senti identificat amb els valors de la marca, per tal de construir un vincle que sigui perdurable en el temps. Així́ doncs, ja no es tracta d’intentar convèncer al consumidor que un producte o servei és millor que un altre, ara l’objectiu és captivar-lo i enamorar-lo. I, en això̀, l’storytelling no té rival.
Si l’eina més poderosa per arribar al consumidor és una bona història, la millor manera de donar-li forma és, sens dubte, l’audiovisual. I és que si vestim un bon relat amb unes imatges potents i una música evocadora, el resultat serà una arma de comunicació de primer nivell que connectarà amb les emocions de l’espectador i es mantindrà en el seu record durant molt de temps.
Un bon exemple d’això són els espots que, des de fa anys, Undatia Comuniació produeix amb motiu del Dia Mundial de l’Alzheimer per a la Fundació ACE.
A més, avui dia, gràcies a l’evolució tecnològica i l’abaratiment del material tècnic, produir vídeos de qualitat professional ja no és cap luxe sinó una inversió a l’abast de qualsevol empresa.
Si als dos ingredients anteriors (storytelling i audiovisual) els hi sumem internet, el còctel ja és rodó. Perquè els vídeos són, de llarg, els continguts que millor funcionen en l’univers digital i, especialment, a les xarxes socials.
Aquí van algunes dades que ho corroboren:
• A internet 1 minut de vídeo té el mateix valor que 1,8 milions de paraules (dada de Forrester Research).
• Les possibilitats d’aparèixer a la primera pàgina de Google s’incrementen 53 vegades amb un vídeo.
• De mitjana, un visitant passa 2 minuts més en un web amb un vídeo que sense.
• Quasi el 90% del trànsit a internet és a través de vídeos.
• Els posts amb enllaços a vídeos atrauen 3 vegades més als usuaris.
• Els vídeos online tenen el doble de social engagement.
Així que, ja ho sabeu, la pròxima vegada que hàgiu de dissenyar un element publicitari per la vostra empresa, centreu-vos a explicar una bona història (a poder ser en format audiovisual) i no intenteu vendre’ls-hi la moto als vostres potencials clients. En cas contrari, correu el risc que hi pugin. Però no per comprar-la, sinó per anar-se’n per sempre més.