Pensa en el teu públic
Un dels errors més comuns a l'hora de preparar una intervenció, ja sigui una presentació d'empresa, uns resultats trimestrals o una conferència sobre un tema concret, és no tenir en compte el públic.
En la meva experiència com a formadora en comunicació, assessoro, assisteixo i acompanyo en la preparació d'intervencions, i un dels temes en què he de fer més èmfasi durant les sessions és recordar als portaveus els interessos de la seva audiència.
Per descomptat, tots saben la importància de conèixer el públic, però no n'hi ha prou saber que són clients, empleats o públic en general. Perquè el nostre missatge arribi al receptor, també hem de tenir en compte què esperen de la nostra intervenció, quina percepció volem generar i quins recursos utilitzarem per fer-nos entendre.
Segur que en més d'una ocasió, davant d'una intervenció, us heu parat a pensar, "realment, què m'estan intentant comunicar?" Acostuma a passar quan l'auditori s'avorreix, deixa de prestar atenció i el telèfon mòbil es converteix en el principal atractiu.
Què recomanem? Preparar la intervenció amb el focus posat en les persones que ens escoltaran, en funció del que els receptors entendran i, per tant, ens hem de posar al seu lloc. De què serveix presentar l'evolució del negoci en reunions trimestrals si el que fem és anunciar xifres i xifres en un PowerPoint amb gràfics sense desxifrar. No seria més interessant expressar de paraula el que representen les xifres, més enllà dels números? És clar, que això exigeix molt més esforç que inserir gràfics en un slide. Exigeix un esforç de comunicació, de preparació d'un missatge concret i de donar tots els arguments i exemples perquè arribi al receptor, pensat en les persones que ens escolten. Adaptan el vocabulari per a aconseguir la proximitat i la comprensió del públic. Si utilitzem un argot determinat o un llenguatge molt tècnic, s’ha de saber traduir a l’audiència, si aquesta no és especialitzada. Al final, l’important és el que el receptor entén, no el que l’emissor diu.
També hi ha el factor temps per preparar la intervenció. Sempre és millor ser concisos i no esgotar el temps establert. Recorda: una bona presentació no és fruit de la casualitat, sinó d'una bona preparació. Ha de semblar que improvises, quan realment aquesta 'improvisació' està molt treballada.
Una bona presentació no és fruit de la casualitat. Es requereix temps per preparar un bon missatge que aconsegueixi resoldre totes les incògnites que es puguin generar en el públic, i així assegurar-nos que comprenen el nostre missatge.
Per això, si vols comunicar, pensa en el teu públic.