Ser digital ja no és una opció
Aquesta setmana he assistit a diverses conferències realitzades en el marc del World Màrqueting Festival, una bona iniciativa del renovat Club de Màrqueting de Barcelona.
De tots els conceptes i insights que he anat rebent dels notables ponents que han protagonitzat les conferències, n'hi ha un que m'ha quedat molt clar. Quan parlem des de la perspectiva marketiniana d'una organització, ser digital ja no és una opció. De fet, ser digital "és" l'opció.
La revolució digital ja ha arribat. L'onada ja ha iniciat el seu curs i només hi ha una opció: fer surf i pujar-se a ella, perquè ja no hi ha marxa enrere.
Això no vol dir que totes les altres estratègies i accions "analògiques" no siguin vàlides, almenys per ara, però el que està clar és que a mig termini (no menys de 3 - 4 anys), qui no hagi entrat en l'univers digital estarà fora de límits.
L'àrea digital deixa de ser un canal per transformar-se en una nova cultura d'empresa que afecta tots els seus àmbits: als seus processos (nous mètodes de pagament, CRM, geolocalització), a la seva comunicació (xarxes socials, transmèdia, internet de les coses), als seus productes i serveis (software as a service, dades: Bigdata i el lloguer de dades, coneixement del client, Cloud: serveis en el núvol), i al model de negoci (com defineixo el meu negoci en l'era de la digitalització , què elimino i com m'adapto).
L'experiència del client passa a ser el rei, i la gestió de continguts de qualitat, la seva major aliada.
Noves tàctiques i vocables ja estan en marxa (In bound màrqueting, out bound màrqueting, social selling, Beacons, retargeting, omnicanal, big data, costumer journey, etc.).
Les barreres d'entrada estan clares, especialment per als professionals dels departaments de màrqueting i la tecnologia sembla el seu principal obstacle. La tecnologia, ens agradi o no, és una cosa amb la que haurem de conviure i és el que mourà el màrqueting en la propera era. Si l'any 2010 es disposaven de 150 eines tecnològiques aplicades al màrqueting, el 2016 ja hi ha al voltant de 3.500, i això no s'atura, especialment les dedicades a la mobilitat, a les solucions col·laboratives i socials, i a les analítiques i bigdata.
La transformació digital és ja una realitat. Començar a dissenyar una estratègia digital a les empreses, una prioritat. Quan comences?