WhatsApp o com fer-nos la feina més fàcil
La manera de comunicar-nos i, especialment, les eines que utilitzem per fer-ho, ha anat evolucionant al llarg de la història. A partir de la creació i posterior popularització d’internet i les successives i constants innovacions tecnològiques, el món de la comunicació –juntament amb tota la societat, com no podria ser d’altra manera- s’ha transformat completament.
Les xarxes socials han revolucionat el panorama comunicatiu i la relació amb els nostres públics, però més enllà d’aquesta realitat ja consolidada, m’agradaria centrar-me en com la tecnologia ha facilitat el dia a dia dels professionals de la comunicació. És evident que el correu electrònic va comportar un salt endavant a l’hora de mantenir contacte amb clients i periodistes, però el telèfon mòbil i, posteriorment, els smartphones han estat un gir de 180º.
Tot i que ja l’hem deixat enrere –o això vull pensar–, és inevitable fer referència a la Covid-19 i al confinament, que sens dubte va posar en primer pla eines que fins llavors no eren tan utilitzades en l’àmbit professional i que segueixen ben presents al nostre dia a dia. Em refereixo, com podeu imaginar, a les videotrucades, la missatgeria instantània i, en definitiva, la connectivitat ininterrompuda. I han arribat per quedar-se.
Permeteu-me que em centri en una de les eines que crec que més ha transformat i facilitat el dia a dia dels consultors de comunicació: parlo de WhatsApp, que s’ha consolidat com a eina estrella de la immediatesa.
Al sector de la comunicació, com en tants altres, no podem ni hem de deixar enrere el correu electrònic, però a l’hora de gestionar qüestions que requereixen rapidesa i celeritat, WhatsApp és l’eina imprescindible. Sense anar més lluny, concretar una entrevista entre client i periodista ha esdevingut una gestió ràpida i allò que comportava múltiples correus o trucades per coordinar agendes, format i portaveu, és ara qüestió de minuts. I afegeixo un apunt: a més de servir-nos per estar en contacte amb clients i periodistes, s’ha convertit en un dels canals a tenir en compte per a la comunicació entre empresa i públic objectiu.
Les noves tecnologies i l’aparició constant de noves eines ens plantegen, com a societat, el dilema entre els avantatges i inconvenients. Estic d’acord que n’hi ha, d’inconvenients, i cal mantenir viu aquest debat per ser conscients de la importància del cara a cara, del tracte de tu a tu. Però també cal reconèixer, i amb tot el convenciment, que ens fan la vida i la nostra feina molt més fàcil.